
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juli, 2001
Skrevet av: Åsta Egelandsaa
Nyheter
Opplysningsplikten er resultat av Vegdirektoratets «Forskrift om energimerking m.v. av nye personbiler» som nylig er trådt i kraft. I denne merkeloven skal nye personbiler på utstilling posere sammen med et godt synlig energimerke i A4-format. Energimerket skal blant annet gi opplysning om numeriske verdi for det spesifikke CO2 -utslippet. Gammelt reklamemateriale uten slike opplysninger får egne overgangsbestemmelser.
Samferdselsdepartementet mener regelverket bedrer muligheten til å sammenligne bilenes miljømessige fordeler, og at denne konkurransefaktoren stimulerer til produksjon av mer miljøvennlige biler.
Andre virkemidler for transport
Bellona setter pris på merkeloven, men legger fram i sin rapport om «Transport og luftutslipp» (Nr.4:2001) betydelig sterkere virkemidler for å oppnå sitt mål om 0-utslipp.
Grovt sett foreslår miljøstiftelsen en miks av fire punkter for å få 0-utslippsteknologien på plass:
1. Norge og EU adopterer «Californiakravet» der 2% av alle biler som selges i California i 2003 må ha 0-utslipp.
2. Opprettelse av hydrogenfond. Bellona har regnet ut at 10% av inntektene av CO2-avgiften rekker til et omfattende prosjekt om hydrogen-fyllestasjoner spredt over hele landet. I dag går CO2-avgiften uspesifisert rett til statskassen.
3. Midlertidig avgiftsfritak for alle typer transportmidler med 0-utslipp ved infasningsperioden. Tenker da spesielt på hydrogenbruk.
4. Høyere (minst 50%) avskrivningssats for miljøinvesteringer slik det er i Nederland og Frankrike.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...