Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juli, 2001
Skrevet av: Åsta Egelandsaa
Nyheter
Opplysningsplikten er resultat av Vegdirektoratets «Forskrift om energimerking m.v. av nye personbiler» som nylig er trådt i kraft. I denne merkeloven skal nye personbiler på utstilling posere sammen med et godt synlig energimerke i A4-format. Energimerket skal blant annet gi opplysning om numeriske verdi for det spesifikke CO2 -utslippet. Gammelt reklamemateriale uten slike opplysninger får egne overgangsbestemmelser.
Samferdselsdepartementet mener regelverket bedrer muligheten til å sammenligne bilenes miljømessige fordeler, og at denne konkurransefaktoren stimulerer til produksjon av mer miljøvennlige biler.
Andre virkemidler for transport
Bellona setter pris på merkeloven, men legger fram i sin rapport om «Transport og luftutslipp» (Nr.4:2001) betydelig sterkere virkemidler for å oppnå sitt mål om 0-utslipp.
Grovt sett foreslår miljøstiftelsen en miks av fire punkter for å få 0-utslippsteknologien på plass:
1. Norge og EU adopterer «Californiakravet» der 2% av alle biler som selges i California i 2003 må ha 0-utslipp.
2. Opprettelse av hydrogenfond. Bellona har regnet ut at 10% av inntektene av CO2-avgiften rekker til et omfattende prosjekt om hydrogen-fyllestasjoner spredt over hele landet. I dag går CO2-avgiften uspesifisert rett til statskassen.
3. Midlertidig avgiftsfritak for alle typer transportmidler med 0-utslipp ved infasningsperioden. Tenker da spesielt på hydrogenbruk.
4. Høyere (minst 50%) avskrivningssats for miljøinvesteringer slik det er i Nederland og Frankrike.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...