Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. august, 2001
Nyheter
På denne siden behandler vi arealbruk i by.
I byer bor mange mennesker på et begrenset areal, noe som fører til tett trafikk. Det finnes grenser for hvor mye trafikk det er mulig for en vei å bære før det oppstår køer. Det er heller ikke gitt at vi lenger vil prioritere veiutbygging i byene. Med den økende trafikken har vi derfor et problem med trafikkavviklingen. Grafen nedenfor viser beregninger av hvor mye areal de forskjellige transportformene krever. Som vi ser er det fornuftig å ha et godt kollektivtransportsystem i by. I tillegg til transportmidlene i tabellen er også gange og sykling arealbesparende transportformer. Bildeling er araelbesparende med tanke på parkeringsareal.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...