Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge tidsskriftet Transportforum er antall biler i Paris firedoblet siden 1974. Videre regner man med en vekst på 35% frem til 2015 dersom ikke noe gjøres.
Når trafikken korker seg oppstår en situasjon som er en ulempe for alle bilister; kø og tidstap. I følge Transportforum går en million arbeidstimer tapt i Paris hvert år.
Kollektiv transport er mer plasseffektivt enn personbilen. Men for å få folk til å velge disse transportmidlene må passasjerene få en fordel relativt sett til personbil. En opplagt fordel er å komme raskt frem.
I Paris har man reservert halve kjørebanen til buss og sykkel i 34 km av sentrumsgatene. Dette har gitt en redusert reisetid på opp til 50%. Selv om man ikke bringes dør til dør, kan man nå allikevel ha en tidsfordel av å kjøre kollektivt.
Tiltaket vil trolig gi en reduksjon i tidstap. Ved ytterligere tiltak kan man få en optimal situasjon. Man får i alle fall en gratis bonus; mindre forurensing, «lavere» barrierer og energieffektivitet.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...