![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge tidsskriftet Transportforum er antall biler i Paris firedoblet siden 1974. Videre regner man med en vekst på 35% frem til 2015 dersom ikke noe gjøres.
Når trafikken korker seg oppstår en situasjon som er en ulempe for alle bilister; kø og tidstap. I følge Transportforum går en million arbeidstimer tapt i Paris hvert år.
Kollektiv transport er mer plasseffektivt enn personbilen. Men for å få folk til å velge disse transportmidlene må passasjerene få en fordel relativt sett til personbil. En opplagt fordel er å komme raskt frem.
I Paris har man reservert halve kjørebanen til buss og sykkel i 34 km av sentrumsgatene. Dette har gitt en redusert reisetid på opp til 50%. Selv om man ikke bringes dør til dør, kan man nå allikevel ha en tidsfordel av å kjøre kollektivt.
Tiltaket vil trolig gi en reduksjon i tidstap. Ved ytterligere tiltak kan man få en optimal situasjon. Man får i alle fall en gratis bonus; mindre forurensing, «lavere» barrierer og energieffektivitet.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...