![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
BilNorge melder at bilen på bildet kalles for EcoSpeedster. Det sikter til at den går fort med et lite forbruk. Under det strømlinjeformede panseret sitter en liten 1,3 liters common rail dieselmotor med dysetrykk på opptil 1600 bar. Motoren gir 112 hestekrefter og det er nok til en toppfart på 250 km/t.
Lav luftmotstand og vekt bidrar til toppfarten men også til det lave forbruket under normal kjøresyklus. Forbruket på 0,25 liter diesel på mila i en vanlig kjøresyklus og bilen klarer EU4-avgasskravene (gyldig fra 2005).
Forbruket blir nok høyere mellom hendene på en vanlig, dødelig forbruker som trolig vil benytte hestekreftene mindre fornuftig enn den forsiktige kjøresyklusen. Neppe verdens mest nyttige bil heller, men en liten prøvetur på Rudskogen
.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...