
Norge bremsekloss i klimaforhandlinger
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. april, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
I Oslo og Stavanger har man etterhvert opparbeidet seg en ganske høy og stabil piggfriandel. I Trondheim derimot, har ikke to år med piggdekkgebyr hatt den effekten man har sett for seg. I Drammen og Bergen har det vært en nedgang i bruken av piggfrie vinterdekk blant tunge kjøretøyer, i følge Pål Rosland i Statens vegvesen.
Stadig flere velger piggfritt
En stadig større andel av nyregistrerte biler velger piggfrie vinterdekk. Fremdeles er menn totalt sett flinkere til å bruke piggfrie vinterdekk enn kvinner. I de byene som ikke har gebyr på bruk av piggdekk har drosjenæringen etter en lengere periode med bruk av piggfrie vinterdekk, til en viss grad gått over til å bruke piggdekk igjen.
Piggfriandelen i Stavanger og har Bergen har i perioden 1999 til 2000 holdt seg noenlunde stabil på rundt 70 prosent. Andelen i Drammen har vært på omkring 55 prosent og i Trondheim nesten 60 prosent, som er mindre enn forventet. Når gebyr på piggdekk ble innført i Oslo økte piggfriandelen til 80 prosent i løpet av to år, for så å stabilisere seg på ca. 70 prosent da gebyrordningen ble avviklet sommeren 2001. Statens vegvesen er ikke fornøyd. –Målet er ikke nådd, slår de fast.
Norge har inntatt rollen som bremsekloss i forhandlingene om klimagassutslipp fra global skipsfart. Sammen med Kina, Brasil og andre land med lave kl...
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Onsdag 19. mars publiserte Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) «State of the Global Climate 2024«. – Viser tydelig hvorfor klimapol...
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...