– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. april, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
I Oslo og Stavanger har man etterhvert opparbeidet seg en ganske høy og stabil piggfriandel. I Trondheim derimot, har ikke to år med piggdekkgebyr hatt den effekten man har sett for seg. I Drammen og Bergen har det vært en nedgang i bruken av piggfrie vinterdekk blant tunge kjøretøyer, i følge Pål Rosland i Statens vegvesen.
Stadig flere velger piggfritt
En stadig større andel av nyregistrerte biler velger piggfrie vinterdekk. Fremdeles er menn totalt sett flinkere til å bruke piggfrie vinterdekk enn kvinner. I de byene som ikke har gebyr på bruk av piggdekk har drosjenæringen etter en lengere periode med bruk av piggfrie vinterdekk, til en viss grad gått over til å bruke piggdekk igjen.
Piggfriandelen i Stavanger og har Bergen har i perioden 1999 til 2000 holdt seg noenlunde stabil på rundt 70 prosent. Andelen i Drammen har vært på omkring 55 prosent og i Trondheim nesten 60 prosent, som er mindre enn forventet. Når gebyr på piggdekk ble innført i Oslo økte piggfriandelen til 80 prosent i løpet av to år, for så å stabilisere seg på ca. 70 prosent da gebyrordningen ble avviklet sommeren 2001. Statens vegvesen er ikke fornøyd. –Målet er ikke nådd, slår de fast.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...