En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. april, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
I Oslo og Stavanger har man etterhvert opparbeidet seg en ganske høy og stabil piggfriandel. I Trondheim derimot, har ikke to år med piggdekkgebyr hatt den effekten man har sett for seg. I Drammen og Bergen har det vært en nedgang i bruken av piggfrie vinterdekk blant tunge kjøretøyer, i følge Pål Rosland i Statens vegvesen.
Stadig flere velger piggfritt
En stadig større andel av nyregistrerte biler velger piggfrie vinterdekk. Fremdeles er menn totalt sett flinkere til å bruke piggfrie vinterdekk enn kvinner. I de byene som ikke har gebyr på bruk av piggdekk har drosjenæringen etter en lengere periode med bruk av piggfrie vinterdekk, til en viss grad gått over til å bruke piggdekk igjen.
Piggfriandelen i Stavanger og har Bergen har i perioden 1999 til 2000 holdt seg noenlunde stabil på rundt 70 prosent. Andelen i Drammen har vært på omkring 55 prosent og i Trondheim nesten 60 prosent, som er mindre enn forventet. Når gebyr på piggdekk ble innført i Oslo økte piggfriandelen til 80 prosent i løpet av to år, for så å stabilisere seg på ca. 70 prosent da gebyrordningen ble avviklet sommeren 2001. Statens vegvesen er ikke fornøyd. –Målet er ikke nådd, slår de fast.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...