Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. mai, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
VX Corp. i Wales har klart å omsette den danske sivilingeniøren Jens Kappels idéer og modeller til virkelighet. En prototype er bygget i full skala hos Stone Manganese Marine (SMM) .Propellens utforming gjør at de små vingene ved spissen av bladet reduserer strømningstapet kraftig som igjen fører til reduksjon i drivstofforbruket. Teknikken har lenge vært kjent på fly, men overføringen fra dette til vann og propeller som roterer sakte har vist seg å være en stor utfordring.
Hver enkelt propell blir utformet nøyaktig og tilpasset det skipet den skal drive, og hele bladets overflate er matematisk bestemt. Profilvariasjonen på bladet fra rot til spiss må være eksakt riktig, og det må være praktisk mulig å overføre data fra modell til støpeform. Etterarbeidet skjer med en slipe-/pusserobot.
Når en propell skal bygges blir skipets hydrodynamiske data satt inn i en propelldatabank som fungerer som en formelsamling. SMMs programvare utformer ut fra dette den riktige propellen.
Totalt bruker handelsflåter over hele verden årlig omkring 160 millioner tonn drivstoff (bunkersolje). Ifølge SMM ville det årlige forbruket synke med fire prosent om alle gikk over til Kappelpropell. Det vil si en reduksjon på 6,4 millioner tonn.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...