Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. oktober, 2012
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Noe dårlig, noe bra – det er Bellonas dom over statsbudsjettet når det gjelder samferdsel.
Fagrådgiver Martin Hviid Nilsen gleder seg over at avgiftene på nye biler tar enda et skritt i riktig retning.
– Bilavgiftene skal nå i enda større grad styres av hvor mye forurensing som kommer ut av eksosrøret. De mest miljøriktige bilene får lavere engangsavgift sammenlignet med de dårlige, forklarer han.
Dette gjør det mer lønnsomt å velge de mer miljøvennlige alternativene, noe som letter overgangen til et lavutslippssamfunn.
– Likevel: Her kunne regjeringen klart ha gått enda et skritt lenger for å virkelig sørge for at de bilene med lavest utslipp er de som kommer på veiene fremover.
– Nedslående
Mest skuffet er Bellona når vi kommer til bevilgningene til Transnova.
I Klimameldinga var det lovet at bevilgningene til deres arbeid skal økes gradvis. Det skjer ikke i 2013-budsjettet.
– Det er nedslående å se at Transnova ikke har fått en reell økning i budsjettene sine. I tiden fremover, med stadig flere elbiler på veiene som skal kjøre stadig lenger, vil det trenges omfattende investeringer i ny infrastruktur. Transnova spiller en sentral rolle på utbygging av ladeinfrastruktur og på andre områder for å kutte utslippene fra transportnæringen, sier Hviid Nilsen.
Venter på Nasjonal transportplan
Når det gjelder belønningsordningen for kollektivtrafikk, følger regjeringen opp lovnadene fra klimaforliket.
– Det er bra med mer penger her, men statsbudsjettet for 2013 leverer likevel ingenting nytt på dette punktet, kommenterer transportrådgiveren i Bellona.
Bevilgningene til jernbane øker med 15 prosent fra fjorårets budsjett.
– Det er selvfølgelig gledelig. Nå venter vi i spenning på fremleggelsen neste år av en ny Nasjonal transportplan (NTP) og på fremdriftsplanene for utbygging av blant annet Intercity-triangelet (Halden-Oslo-Lillehammer-Skien).
Kontaktpersoner for pressen:
Martin Hviid Nilsen: 93877418, martin@bellona.no
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...