Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. september, 2017
Skrevet av: Bellona
Nyheter
I disse dager er det to år siden Volkswagen ble tatt for omfattende juks med utslippstall; etter hvert viste det seg at en rekke bilprodusenter hadde fusket for å pynte på utslippene fra dieselbilene sine.
De holdt seg tilsynelatende innenfor lovlige grenser. Virkeligheten viste noe annet.
To år etter «Dieselgate» publiserer European Federation for Transport and Environment (gjerne kalt Transport & Environment eller bare T&E) en rapport som viser at dieselbiler er enda verre enn sitt allerede dårlige rykte. De har tatt for seg hele livsløpet til ulike diesel- og bensinbiler:
Avgiftsfordelene har ført til stort salg av dieselbiler, mest i Europa: 70 prosent av alle verdens dieseldrevne person- og varebiler selges her. I andre områder er gass og alkohol mer utbredt, i tillegg til bensin. Og andelen dieselbiler her forventes å øke fordi salget ellers i verden trolig vil erstattes av blant annet el.
Samtidig snakker europeisk bilindustri varmt for diesel.
– De har gjort enorme investeringer i teknologien. Selv om den er utdatert, ønsker de å selge mest mulig, sier rådgiver for transport og energi ved Bellonas Brüssel-kontor, Teodora Seramifova. Selv om dieselmotorene er blitt mye bedre gjennom Euro 6-standarden, mener hun diesel er en blindvei.
– I stedet for å tviholde på og «grønnvaske» diesel, burde de heller satse på miljøvennlig teknologi, som el, mener hun. Grønnvaskingen handler om det nye, syntetiske drivstoffet, såkalte «blue crude»-basert diesel som bilindustrien arbeider med å utvikle.
– Det er slett ikke klimanøytralt. Bilindustrilobbyen forsøker å få klassifisert det som klimanøytralt, men slikt drivstoff baseres mye på fossil CO2 og vil forurense like mye som fossilt drivstoff. Hun forklarer at produksjonen krever mye strøm, totalt fem ganger mer enn om man hadde brukt strømmen direkte på en el-bil.
– Dette bremser utvikling av mer fremtidsrettet teknologi og betyr at bilindustrien gradvis mister konkurranseevne. De havner bakpå sammenliknet med andre som bygger mer fremtidsrettede kjøretøy.
Dieselbiler ble lenge ansett som mer miljøvennlige enn bensinbiler på grunn av lavere CO2-utslipp og fordi de var mer energieffektive. Dette og aktive lobbyister var viktige for at diesel fikk lavere avgifter.
Transportøkonomisk institutt har flere innvendinger mot rapporten.
Les mer i Teknisk ukeblad…
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...