
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. desember, 1996
Skrevet av: Tor Bjarne Christensen
Nyheter
Stortingets vedtak om fritak vil gjelde alle bommer på norske veier. Alt fra bomringene rundt storbyene til bommer på bruer, tunneler, og så videre. Det eneste som unntas er ferger og private veier.
–Dette er en seier for elbilen, sier talsmann for Bellona, Christian Rostock. –Når man kan kjøre gratis gjennom alle bommer i hele landet, har folk fått nok et godt argument for å kjøre elbil, sier han og legger til:
–Det er fint at en samlet opposisjon har klart å overtale Arbeiderpartiet i denne saken. Regjeringspartiet har tidligere gått imot et slikt fritak.
Fritak trolig først til sommeren
Men elbileierne må trolig vente noen måneder med å slippe jubelen løs. Samferdselsdepartementet melder at vedtaket ikke kan tre i kraft før Vegdirektoratet har funnet ut hvordan det skal gjøres i praksis, en oppgave som byr på flere problemer. Skal for eksempel fritaket også gjelde elbilhybrider, det vil si biler som har muligheter til å bruke vanlig drivstoff ved siden av elektrisitet? Men vedtaket blir trolig satt i kraft innen sommeren 1997.
Samferdselskomiteen tok spørsmålet opp etter forslag fra stortingsrepresentant Lars Sponheim fra Venstre. Sponheim foreslo regelendringer som gjorde det mulig for lokale myndigheter å frita elbiler for bompengeavgift. Samferdselskomiteen gikk altså lenger ved å foreslå fritak uansett. I sin begrunnelse for vedtaket pekte komiteen spesielt på de positive miljøeffektene ved bruk av elbil. Komiteen mente at det er behov for å stimulere til økt bruk av miljøvennlige transportmidler.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...