TH!NK reddet i tolvte time.

b3ce31968fdaee689651d52eb252c2dd.jpeg Photo: Frazer-Nash

Det var i august i år at Ford Motor Company kunngjorde at de ville selge elbilfabrikken på Aurskog. I dag tidlig kom nærings- og handelsministeren med de første hemlighetsfulle hintene til Stortinget. Senere i dag ble det kjent at etter omtrent 4 måneders leting og flere interessenter inne i bildet, ble fabrikken endelig solgt til KamKorp.

KamKorp alt inne i elbilbransjen
Salgsjef Anne Valera Disen ved TH!NK kan bekrefte at KamKorp allerede er inne i elbilbransjen. Firmaet er eiere av firmaet Frasier-Nash som blant annet produserer elbiler. Kanskje kan vi se for oss en sterk aktør innen elbiler i fremtiden.

Anne Valera Diesen sier samtidig til Bellona Web at det forventes at produksjonen blir opprettholdt på Aurskog. Det forventes også at den nye TH!NK-modellen blir produsert, men noen endringer må påregnes.

Må unngå samme situasjon igjen
Valera Diesen uttaler at dette salget kan gjøre det lettere å jobbe for bedre rammebetingelser for elbiler i fremtiden, i og med at man har vært gjennom en tøff periode allerede. Håpet er at myndighetene innser at noe mer må gjøres.

Transportansvarlig Sondre Grinna i Bellona sier at salget er å glede seg over, og at man unngikk et stort tilbakeslag for elbilene.

Hva skjer nå?
Siden det å omsette en bilfabrikk ikke er noen liten sak, er det ennå ikke mye informasjon som partene frigjør. Imidlertid kan man tippe noe ut fra Frasier-Nash sin hjemmeside.

I sin presentasjon av seg selv legger de stor vekt på elektriske navmotorer. På denne måten unngår man en del energitap samtidig som det er plassbesparende.

Dette er en spennende teknologi som er mulig ved hjelp av en god slump prossesorkraft i bilen. Det blir svært spennende å følge med videre.