
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. februar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Klokken 6:30 lokal tid i dag åpnet Londons bomring. Dette er et forsøk på å bekjempe de stadig voksende køene i sentrum av London. Bilistene bruker nå 50 % av deres tid i kø i rushtiden. Gjennomsnittsfarten er kun noen få kilometer i timen.
56 kroner om dagen
Det er ikke noen symbolsk avgift som blir ilagt for å kjøpe en del av veikapasiteten i sentrale London. 56 norske kroner om dagen er hva man må ut med. Det er laget en egen lov som sikrer at pengene går direkte tilbake til trafikantene ved at de skal brukes på trafikksystemet. Disse pengene skal komme i tillegg til normale bevilgninger.
Det finnes unntak; folk som bor i sentrale London, bevegelseshemmede og noen få til. Man slipper også å betale dersom man benytter alternative drivstoff. Dette vil gjøre at nye teknologier får et skyv. Om man bor på utsiden av området og arbeider innenfor og ikke kan benytte kollektive transportmidler, vil man få et kraftig incentiv til å skaffe seg en bil med alternativt drivstoff. Londons myndigheter slår derfor to fluer i en smekk.
To fluer i en smekk
Hensikten med bomringen er å få ned kostnadene knyttet til køene. Man regner med å spare 22 til 44 millioner kroner pr uke. Som en bieffekt får man et bedre miljø for beboerne i London. Dette kan komme godt med når EU stadig strammer til kravene for støy og luftforurensing.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...