– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. februar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Klokken 6:30 lokal tid i dag åpnet Londons bomring. Dette er et forsøk på å bekjempe de stadig voksende køene i sentrum av London. Bilistene bruker nå 50 % av deres tid i kø i rushtiden. Gjennomsnittsfarten er kun noen få kilometer i timen.
56 kroner om dagen
Det er ikke noen symbolsk avgift som blir ilagt for å kjøpe en del av veikapasiteten i sentrale London. 56 norske kroner om dagen er hva man må ut med. Det er laget en egen lov som sikrer at pengene går direkte tilbake til trafikantene ved at de skal brukes på trafikksystemet. Disse pengene skal komme i tillegg til normale bevilgninger.
Det finnes unntak; folk som bor i sentrale London, bevegelseshemmede og noen få til. Man slipper også å betale dersom man benytter alternative drivstoff. Dette vil gjøre at nye teknologier får et skyv. Om man bor på utsiden av området og arbeider innenfor og ikke kan benytte kollektive transportmidler, vil man få et kraftig incentiv til å skaffe seg en bil med alternativt drivstoff. Londons myndigheter slår derfor to fluer i en smekk.
To fluer i en smekk
Hensikten med bomringen er å få ned kostnadene knyttet til køene. Man regner med å spare 22 til 44 millioner kroner pr uke. Som en bieffekt får man et bedre miljø for beboerne i London. Dette kan komme godt med når EU stadig strammer til kravene for støy og luftforurensing.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...