Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. juli, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Å kunne benytte kollektivfeltet gjør det ennå mer attraktivt å gå til anskaffelse av el-bil. I tillegg til at man nå kan suse forbi morrarushet følger det miniatyr-utgifter med en el-bil. Ved anskaffelse er det momsfritak, i tillegg er det fritak for vegavgift, gratis bompassering i Oslo, gratis kommunal parkering og gratis ladestrøm mange steder.
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Hilde Barstad, sto i formiddag for den offisielle åpningen av kollektivfeltet. Barstad var glad og stolt over at Oslo nå har tillater el-biler i kollektivfeltet og dette er spesielt på sin plass når Oslo er kåret til Europeisk Bærekraftig By 2003. Selv har kommunen en rammeavtale på 130 el-biler som blir brukt i forskjellige etater.Det gode byliv er et miljøvennlig liv
Alfred Bjørlo, politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet la vekt på at det gode byliv er et miljøvennlig liv også når man skal forflytte seg fra A til B. Han understreket at det skal lønne seg å velge miljøvennlig, både når det gjelder penger, tid og komfort. Grunnen til at samferdselsdepartementet ønsker å prøve ut ordningen med el-biler i kollektivfeltet er at man ønsker å skape et bysamfunn der det å leve miljøvennlig blir en selvfølge fordi det lønner seg for hver enkelt av oss. Bjørlo mente også at Norge som energinasjon har et spesielt ansvar for å utvikle rene energiløsninger og vise vei til et framtidig utslippsfritt og fornybart samfunn. Han avslørte også en visjon om at Norge skal bli et foregangsland i å ta i bruk og teste ut ny teknologi som kan få slutt på de utslippene dagens privatbilisme gir. Bjørlo oppfordret også alle el-bilister om å bruke prøveåret godt.
Photo: Hanne Bakke/Bellona
Totalt 474 el-biler i Oslo/AkershusIngen kollektivfelt er unntatt fra åpningen for el-biler. Mürer understreket at prøveordningen som varer fram til 01.07.04, først og fremst vil bli evaluert etter framkommelighet for kollektivtrafikken og hvor ulykkesutsatt el-bilene viser seg og være.
Bellona som pådytter
Ragnar Akre-Aas fra Norstart, som er en organisasjon som jobber for å tilrettelegge forholdene for el-bilister, motivert av energieffektivitet, helse og miljø, var glad for at denne dagen nå var her og trakk fram helseaspektet med forurensning fra biler. Det er i dag 300 000 lungesyke Norge, og talet stiger raskt. Selvsagt kommer ikke all denne økningen fra eksos fra biler, men å satse på el-bil er også å satse på folks helse.
Han trakk og fram prosessen med å få el-biler i Norge og nevnte spesielt Bellona som en av pådytterne, og de første som tok i bruk el-biler.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...