Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. juni, 2004
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
I en pressemelding tirsdag sa samferdselsministeren videre at Norge også bør være et foregangsland for andre typer nullutslippsteknologi. Dette for å tilrettelegge for mer miljøvennlig transport i storbyene.
El-biler har kunnet kjøre i kollektivfelt i Oslo og Akershus siden 1. juli 2003, da Samferdselsdepartementet bestemte å gjennomføre dette som et forsøk med ett års varighet. Nå har altså samferdselsministeren bestemt at forsøket skal fortsette frem til høsten 2004. Da vil Samferdselsdepartementet foreta en grundig evaluering av de forskjellige prøveordninger som har blitt gjennomført. I den forbindelse har Samferdselsdepartementet bedt om at Vegdirektoratet redegjør for de ordningene som er etablert, og hvilke erfaringer direktoratet har hatt med disse.
I Oslo er det til sammen 30 km kollektivfelt på ring 1, 2 og 3 som er tilgjengelig for el-bilene. I Akershus er det på E 18, Riksvei 4 og Fylkesvei 156 totalt 12 kilometer kollektivfelt merket Også EL-bil.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...