– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. juni, 2004
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
I en pressemelding tirsdag sa samferdselsministeren videre at Norge også bør være et foregangsland for andre typer nullutslippsteknologi. Dette for å tilrettelegge for mer miljøvennlig transport i storbyene.
El-biler har kunnet kjøre i kollektivfelt i Oslo og Akershus siden 1. juli 2003, da Samferdselsdepartementet bestemte å gjennomføre dette som et forsøk med ett års varighet. Nå har altså samferdselsministeren bestemt at forsøket skal fortsette frem til høsten 2004. Da vil Samferdselsdepartementet foreta en grundig evaluering av de forskjellige prøveordninger som har blitt gjennomført. I den forbindelse har Samferdselsdepartementet bedt om at Vegdirektoratet redegjør for de ordningene som er etablert, og hvilke erfaringer direktoratet har hatt med disse.
I Oslo er det til sammen 30 km kollektivfelt på ring 1, 2 og 3 som er tilgjengelig for el-bilene. I Akershus er det på E 18, Riksvei 4 og Fylkesvei 156 totalt 12 kilometer kollektivfelt merket Også EL-bil.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...