Nyheter

El-bil for hele familien

Foto: Ruth Lothe/Bellona

Publiseringsdato: 11. april, 2012

Skrevet av: Ruth Lothe

I Oslo onsdag 11. april lanserte Tesla sin nye Model S-bil. Frederic Hauge gliste bredt: – Med denne bilen utfordrer Tesla ikke bare hele den eksisterende bilindustrien, men hele oljebransjen også! Modell S er en familiebil som mange vil kunne like.

På Alnabru i dag åpner Tesla et utstillingsvindu for sine nye bilmodeller – og, ikke minst, et verksted. – Vissheten om at det nå finnes et merkeverksted som kjenner bilen inn og ut, vil forhåpentligvis bidra til at flere vil skaffe seg denne biltypen, som jo hører framtiden til, sier Hauge.

El-bil i over 20 år

En høstdag i 1993 suser Morten Harket og Frederic Hauge side om side i Norges første elbil gjennom bomringen. Svusj forbi med brede glis, uten å betale – og med pressen på slep. Om igjen, og om igjen. Elbilen hadde Bellona fått i gave fra a-ha fire år tidligere. Med den var Bellona med på å presse fram bedre vilkår for miljøvennlige biler – gjennom å aldri betale for hverken parkering eller bompassering. Bøtene hopet seg opp, men ble ikke betalt. Dermed ble bilen inndratt og tvangssolgt. Til Bellona. Om igjen, og om igjen.

Til slutt fikk vi det som vi ville: Elbiler kjører i dag gratis gjennom bomringen, betaler ingen veiavgift, parkerer gratis, kan kjøre i kolletivfeltet og får i mange kommuner gratis ladestrøm.

Morten Harket lot ikke anledningen gå fra seg til å ta Model S i nærmere øyesyn, og ble med Frederic Hauge til Teslas nye verksted for å se:

Forklarende bildetekst finnes hvis du lar bildene fylle skjermen, og trykker ‘show info’.

Model S – en unik bil

Det er stor forskjell på de små, første elbilene og dagens Modell S fra Tesla. I tillegg til å ha lekkert design, er bilen:

-den første rene elbil som også er en fullverdig familiebil hva gjelder størrelse.

-den har rekkevidde opp til 480 km på grunn av den gode batterikapasiteten. Nissan LEAF har til sammenligning kun 175 km.

-den har god bagasjeplass både foran og bak. Batteripakkene er plassert flatt i bunn av bilen og el-motoren er mindre enn en bensin- eller dieselmotor.

-Den vil kunne hurtiglades 10 – 70 % på 45 minutter med stor batteripakke. Tesla lover at med en ”High Power Wall Connector and twin chargers” kan du lade med 10 mil i timen og med en «Tesla Supercharger» kan du lade 50% på en halvtime.

Bellona + Tesla

Bellona har vært døråpner for miljøriktige kjøretøyer av ymse slag: I 1993 anskaffet Bellona Norges første biodieselbil, i 2002 landets to første hydrogenbiler og i 2006 fulgte en bioetanolbil. På slutten av 1990-tallet testet Bellona til og med en solcelledrevet bil, utviklet av to nordmenn.

– Bellona har en nullvisjon for utslipp fra veitransporten, sier Martin Hviid Nielsen i Bellona.

– Og Tesla er i en særstilling når det gjelder utvikling av elbiler, sier Frederic Hauge. Særlig batteripakkene og datastyringen av dem er særdeles vellykket teknologi.

Helt siden et besøk på Tesla-fabrikken i California sammen med miljøvernminister Erik Solheim i 2008 har Bellona har fulgt utviklingen i Tesla tett.

– De tenker nytt og inspirerende! Ny teknologi kommer ikke nødvendigvis ut av de gamle industrisystemene. Tesla velger å bygge opp en helt ny modell, utenom den eksisterende bilindustrien, forklarer Hauge. – Det har vært utrolig lærerikt å få være med på denne tankegangen.

I november i fjor avla Bellona og Frederic Hauge Tesla nye besøk. Først teknologiutviklingssenteret  i Palo Alto, så fabrikken i Freemont.

– Det som slo meg, da vi var der, var historien om Facit skrivemaskinene i Sverige. Facit, som var en stor og mektig fabrikant, ble spurt om de trodde EDB var en trussel mot skrivemaskinene. Nei, det trodde overhodet ikke Facit. Etter få år gikk Facit dundrende konkurs.

–På sammen måte kommer elbil-teknologien til å utkonkurrere petroleumsbilene før vi vet ordet av det!