–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. september, 2014
Nyheter
Elbiler er ikke perfekte. De er fortsatt biler. De tar opp plass, genererer kø, sliter på veiene våre, og bruker energi. I og rundt stadig voksende byer må veksten i transportbehovet i størst mulig grad dekkes av andre transportformer, som sykkel og kollektivt. Men på samme måte som elbilen ikke dekker alle behov, vil heller ikke sykkel eller tog gjøre det. Løsningen består ikke av enten eller, men både og. Det vil fortsatt være behov for bilen i en eller annen form også i fremtiden.
Vi mener elbil er det desidert mest miljøvennlige bilalternativet. Elbiler flytter utslipp fra bil til kraftverk. Helt uavhengig av kraftsystemet i andre enden av ledningen, vil de bidra til å fjerne skitt og støy fra byene våre, til glede for alle som bor og oppholder seg der. I Norge er elbilene heldige nok til å kunne forsyne seg fra vårt overskudd av ren, fornybar energi. På europeisk kraftmiks vil elbilen fortsatt være vesentlig mer miljøvennlig enn dagens alternativer.
I 2009 ble fire av fem elbiler solgt i Oslo og Akershus. Så langt i 2014 er kun to av fem elbiler solgt i samme område. Kun 23 prosent av de solgte elbilene i år er Teslaer. At elbilsatsningen dreier seg om subsidiering av luksusbiler til rikinger på vestkanten er en grov feilslutning. Elbil har i løpet av rekordtid gått fra å være et nisjeprodukt til å bli allemannseie, takket være avgiftsfritak og andre fordeler som gjør elbil til en fornuftig folkebil.
Den norske elbilpolitikken virker etter hensikten, om lag 15 prosent av nybilsalget er nå elektrisk. At stadig flere kjøper elbil kommer hele samfunnet til gode. Samfunnets investering i elbil utgjør en reell forskjell i en sektor hvor det finnes få eller ingen alternative måter å redusere utslipp på. Vi har allerede en høy CO2-avgift på fossilt drivstoff, som bidrar til lavere utslipp. Men denne er ikke nok alene, og vi trenger derfor både pisk og gulrot for å komme videre.
I byene vil det være viktig å tilby alternativer til bil, ikke minst for å få bukt med stadig voksende køer. Vi stiller oss helhjertet bak en storstilt satsning på kollektiv og sykkel. Samtidig er det viktig å ikke la det beste bli det godes fiende. Elbilpolitikken bidrar til å redusere både lokal forurensning og CO2-utslipp, og gir dermed bedre helse både for folk og for planeten. La oss videreføre elbilsatsningen, som et ledd i en helhetlig transportpolitikk hvor bil, kollektivt og sykkel brukes i samspill der de har sine fortrinn, i stedet for å bli satt opp mot hverandre. For det reelle problemet her er elefanten i rommet: Fortsatt velger 85 prosent av alle nybilkjøpere bensin eller diesel.
Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl, Grønn Bil
Stig Skjøstad, NAF
Marius Holm, ZERO
Christina Bu, Elbilforeningen
Oluf Ulseth, Energi Norge
Frederic Hauge, Bellona
Hulda Tronstad, Syklistenes Landsforening
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...