Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. mars, 2022
Skrevet av: Benjamin Strandquist
Nyheter
Det å eliminere både forbrenningsmotorer og fossile innsatsfaktorer i industri verden over innebærer en stor økning i elektrisitetsforbruket vårt – men krever ikke nødvendigvis så mye mer av strømnettet enn man skulle tro. En enorm økning i bruken av batterier representerer både en utfordring og en vesentlig del av løsningen.
Til tross for høye strømpriser den siste tiden er det langsiktige målet at en mye større del av vårt energiforbruk må bli elektrisk. Kraftsystemene i Europa er gjenstand for store omveltinger i årene fremover både på grunn av utfasing av fossil energi og nye geopolitiske realiteter. I en ny video forklarer vi hvordan økt bruk av batterier i kjøretøy, fartøy og industri representerer en mindre utfordring enn man kanskje skulle tro – fordi batteriene selv kan bidra til å balansere strømforbruket i stor skala.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...