Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. oktober, 2023
Skrevet av: Privat: Benjamin Strandquist
Nyheter
Med årets «grønne bok» forsterker Regjeringen satsingen på biodrivstoff som klimaløsning i veitrafikken, og tar med det nok et steg i gal retning. Bellona mener det må bli slutt på bio-overtro og myter om forbrenningsmotorens fortreffelighet. Tiden er overmoden for å kreve at alle som selger drivstoff også må selge en viss mengde ladestrøm.
Bellona, Elektroforeningen (EFO) og Nelfo foreslår en selvfinansierende kredittmekanisme der tilbydere av fossile drivstoff i praksis betaler for en del av ladeinfrastrukturutbyggingen. Denne utbyggingen går fortsatt for tregt, og driftskostnadene ved å drive ladere i grisgrendte strøk er en viktig faktor.
EUs nyreviderte fornybardirektiv sier at medlemslandene må implementere et system der tilbydere av lading kan tjene opp og selge såkalte «fornybare energiandeler» til leverandører av fossilt drivstoff i et system som er selvfinansierende. Dette vil ikke bli gjeldende for Norge på en stund ennå, men bør vurderes allerede nå.
I dag stiller vi krav til fornybarandel i drivstoff, men kun biodrivstoff teller med i omsetningskravet. Vi i Bellona mener sammen med EFO og Nelfo at kommersielt salg av ladestrøm bør inkluderes som et drivstoff i dagens omsetningskrav eller få en separat ordning. Dette blir uansett etter hvert obligatorisk.
Bellona, EFO og Nelfo ser flere positive effekter av en slik endring:
Systemer som beskrevet ovenfor er allerede implementert i blant annet Nederland, Frankrike og Tyskland. Fornybardirektivet gir en del fleksibilitet i utforminen av opplegget: Hvem som kan opptjene andeler, om de skal være basert på energimengde eller utslipp/karbonintensitet, hvordan verdien skal fastsettes og så videre.
I Nederland er systemet slik at bedrifter som leverer ladetjenester og som har «nettilkoblinger utelukkende til det formålet» er inkludert i markedet for fornybarandeler . Systemet omfatter kun kommersielle ladestasjoner, ikke hjemmelading. Salget av elektrisitet til transportformål er multiplisert med prosentandelen fornybar strøm i nasjonalt nett og igjen multiplisert med fire; en faktor gitt av fornybardirektivet basert på effektiviteten i elektrisk fremdrift vs. forbrenningsmotorer.
Bellona, EFO og Nelfo mener at et liknende system vil være egnet for bruk i Norge, og at det bør settes selvstendige krav til salg av elektrisitet og ikke bare «fornybarandeler» generelt.
Dette er et grep som kan styrke utbyggingen av ladeinfrastruktur og understøtte et teknologiskift til elektrisitet i persontransport uten at vi forviller oss ytterligere inn på bio-blindsporet.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...