
Skjebnetid for europeisk stålindustri
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. september, 1999
Skrevet av: Erik Sauar
Nyheter
Etter sterkt påtrykk fra Miljøstiftelsen Bellona og Norsk Bioenergiforening har Finansdepartementet nå skiftet mening, og gitt fullt avgiftsfritak for bruk av biodiesel til veitransport.
Biodiesel er et drivstoff som lages fra bi- og avfallsprodukter fra jordbruket, og det derfor er en fornybar drivstoffkilde uten netto utslipp av klimagasser. Kjøring med biodiesel gir også 20-40 % lavere utslipp av partikler og hydrokarboner.
Avgiftsfritaket fører til at det nå kan bli aktuelt å blande inn noe biodiesel i den vanlige dieselen. En slik mulighet gir den store fordelen at man slipper å bygge opp egne, dyre pumpestasjoner for biodiesel. Det var i praksis kostnaden ved nye pumpestasjoner som var bøygen for en større satsing i Norge.
Hadeland Bioolje produserer i dag noe biodiesel på Hadeland, og importerer resten av det de selger fra Tyskland. Dersom alt går slik de håper, vil Norsk Hydro og Hadeland Bioolje sammen bygge Norges første biodiesel-raffineri i nær framtid.
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...