–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Oslo har i disse dager besøk av en av Europas første brensecelledrevne biler- nærmere bestemt Zevcos Londontaxi. Egil Otter, informasjonsjef i NAF ønsket brenselcelleteknologien som muliggjør forurensingsfrie biler velkommen.
Frederic Hauge fra Bellona kalte oljebransjen for en solnedgangsbransje og fortalte tilhørerne at rent hydrogen kan bli en stor eksportvare for Norge dersom vi i tide utvikler og tar i bruk de unike mulighetene landet vårt har.
Brenselceller
En brenselcelle produserer elektrisk strøm fra hydrogen uten å avgi andre avfallsstoffer enn rent vann. En bil med slik teknologi avgir ikke forurensende forbindelser, og bidrar derfor ikke til å øke utslippet av klimagasser eller til å redusere luftkvaliteten i byene. Brenselceller blir derfor et viktig ledd i arbeidet for å løse miljøproblemene knyttet til transportsektoren. Bilprodusentene har som mål å tilby slike biler for markedet i løpet av 2004 – de første bussene kommer allerede i 2002. Dette kan få stor betydning for næringslivet i Norge – naturgass er nemlig den viktigste kilden til hydrogen.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...