EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Oslo har i disse dager besøk av en av Europas første brensecelledrevne biler- nærmere bestemt Zevcos Londontaxi. Egil Otter, informasjonsjef i NAF ønsket brenselcelleteknologien som muliggjør forurensingsfrie biler velkommen.
Frederic Hauge fra Bellona kalte oljebransjen for en solnedgangsbransje og fortalte tilhørerne at rent hydrogen kan bli en stor eksportvare for Norge dersom vi i tide utvikler og tar i bruk de unike mulighetene landet vårt har.
Brenselceller
En brenselcelle produserer elektrisk strøm fra hydrogen uten å avgi andre avfallsstoffer enn rent vann. En bil med slik teknologi avgir ikke forurensende forbindelser, og bidrar derfor ikke til å øke utslippet av klimagasser eller til å redusere luftkvaliteten i byene. Brenselceller blir derfor et viktig ledd i arbeidet for å løse miljøproblemene knyttet til transportsektoren. Bilprodusentene har som mål å tilby slike biler for markedet i løpet av 2004 – de første bussene kommer allerede i 2002. Dette kan få stor betydning for næringslivet i Norge – naturgass er nemlig den viktigste kilden til hydrogen.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...