Havbunnsmineraler øker risiko, ikke sikkerhet
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. juni, 2000
Nyheter
Brenselcellebilen kommer i 2004
Brenselcellebilene slipper kun ut vann dersom de bruker hydrogen som drivstoff. Bileksosens bidrag til drivhuseffekten, sur nedbør, bakkenær ozon og dårlig luftkvalitet vil kunne elimineres helt. Det betyr at en betydelig del av miljøproblemene med biltrafikk vil være løst.
De første 30 brenselcellebussene skal fordeles på 10 byer. Mange byer vil ha bussene og Oslo er en av dem.
Hvor de første personbilene skal selges, ville ikke DaimlerChrysler si noe om.
Også flere andre bilfabrikanter vil begynne å selge sine brenselcellemodeller rundt 2004.
Ballard Power Systems skal levere brenselcellene, og firmaets aksjer gjorde et hopp på 14% dagen etter DaimlerChrysler bekreftet tidsplanen. Også andre selskaper som leverer brenselceller har økende tiltro i markedet.
Kilde REUTERS
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
– Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...