Bellona etablerer senter i Lofoten
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juli, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Trafikken står for en vesentlig del av luftforurensningen i de kinesiske storbyene. I Beijing er trafikkens andel 63% av CO, 74% av HC og 22% av NOx (tall fra 1992) basert på årlige utslipp.
Shanghai og Beijing har i dag de største bussflåtene i Kina. Shanghai har 10200 diesel- 6800 bensin- og 520 trolleybusser. I Beijing består bussflåten av 4310 diesel- , 2640 bensin – 1600 LPG- 300 Naturgass (CNG)- og 546 trolleybusser. Det var i 1998 totalt 184 352 kollektiv-transportbusser i Kina.
Etterspørselen etter nye store og mellomstore busser forventes å øke med 5% årlig fram til 2030. En beregning som er gjort av Zong-Qiang m.fl. ved Tsinghua Universitetet i Beijing viser at brenselcellebusser med hydrogen vil være økonomisk fordelaktige i en livssyklus framfor dieselbusser i 2020. Kina kan bli verdens største marked for brenselcellebusser.
En plan for å innføre hydrogen i Kinas transportsektor er påbegynt. Det blir fremholdt fire barrierer mot kommersiell innføring av brenselcellebusser i Kina i dag.
Den nasjonale planen for å innføre brenselcellebusser i Kina er allerede i sin andre fase og vil demonstrere bruk av10 -15 brenselcellebusser i Beijing og Shanghai fram til 2005. Prosjektledelsen arbeider for tiden med å skaffe til veie brenselcellebussene fra en utenlandsk leverandør. Fase tre vil være et større testprosjekt med 100-200 busser i 10 byer fram til 2010. Målet med prosjektet er full kommersiell implementering fra 2010. Kineserene ønsker å starte produksjon av egne brenselcellebusser på sikt fordi dette vil gi rimeligere busser.
Kilde:
«The feasibility of Fuel cell Bus commersialization in China» Zong-Qiang Zhengmin, Chen Linxin og Gu Shuhua, Hydrogen Energi Progress XIII, IAHE 2000
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...
I anledning Bellonas 30-årsjubileum i Brussel, arrangerer vi vår første Bellona Climate Action Conference. Konferansen starter med key note av Kurt V...