
Store utslippskutt ved bruk av gruveavfall
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hyweb har laget en oversikt over hydrogenbiler fra 1967 og frem til i dag (se link). De lar historien starte med den første brenselcellebilen; GMs 6 passasjers brenselcellevan som hadde en rekkevidde på 20 mil og en toppfart på 105 km/t.
Før GMs bil var det laget en traktor med brenselceller i 1959 og en båt allerede i 1839. Første bil som fikk lov til å gå i vanlig trafikk var en ombygget Austin A40. Dette var en fireseters bil med hydrogentanker på taket og en rekkevidde på 30 mil. Bilen skal i følge HyWeb ha fungert relativt bra i bytrafikk.
Etter dette dreide forsøkene i retning av hydrogen i forbrenningsmotor, og en rekke biler ble demonstrert på 70 og 80-tallet, særlig av BMW og Musashi Institute of Technology. Tidlig 90-tallet var bussenes tidsepoke med både brenselcelle og forbrenningsvarianter. På slutten av 1990 tallet og frem til i dag har alle de store bilfabrikkene utviklet prototyper for brenselcelle personbiler.
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...