Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hyweb har laget en oversikt over hydrogenbiler fra 1967 og frem til i dag (se link). De lar historien starte med den første brenselcellebilen; GMs 6 passasjers brenselcellevan som hadde en rekkevidde på 20 mil og en toppfart på 105 km/t.
Før GMs bil var det laget en traktor med brenselceller i 1959 og en båt allerede i 1839. Første bil som fikk lov til å gå i vanlig trafikk var en ombygget Austin A40. Dette var en fireseters bil med hydrogentanker på taket og en rekkevidde på 30 mil. Bilen skal i følge HyWeb ha fungert relativt bra i bytrafikk.
Etter dette dreide forsøkene i retning av hydrogen i forbrenningsmotor, og en rekke biler ble demonstrert på 70 og 80-tallet, særlig av BMW og Musashi Institute of Technology. Tidlig 90-tallet var bussenes tidsepoke med både brenselcelle og forbrenningsvarianter. På slutten av 1990 tallet og frem til i dag har alle de store bilfabrikkene utviklet prototyper for brenselcelle personbiler.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...