–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. juni, 2001
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Toyota lanserte mandag en ny brenselcellebil og en brenselcellebuss under Toyotas Environmental Forum i Tokyo. Brenselcellebilen er godkjent for veibruk og vil bli testet i Tokyos gater.
Bilen er som Toyotas forrige brenselcelleprototype basert på Kluger V, en 5 seters sports-fritids bil og har en brenselcellestakk på 90 kw. Toppfarten er oppgitt til over 150 km/t og kjørelengde på en tank mer enn 250 km. I denne prototypen er hydrogenet lagret komprimert.
Det samme gjelder brenselcellebussen som har fått navnet FCHV-BUS1. Trykktankene med hydrogen på taket gir bussen en kjørelengde på over 300 km mellom hver tanking.
Basert på erfaringene fra SL sitt vellykkede hydrogenbuss prøveprosjekt i Oslo 1999, der man hadde en tilsvarende buss fra Mercedes i rutetrafikk, tar tanking av hydrogen ca 10 15 minutter.
I tillegg til brenselceller har begge disse prototypene fra Toyota nikkel- metallhydridbatterier, blant annet for å gjenvinne bremseenergi. Bussen som er utviklet i samarbeid med Hino har plass til 66 passasjerer.
Et brenselcellekjøretøy med hydrogen som drivstoff har ingen andre utslipp til luft enn rent vann og støyer mindre enn tilsvarende forbrenningsmotorkjøretøy.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...