Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. juni, 2001
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Toyota lanserte mandag en ny brenselcellebil og en brenselcellebuss under Toyotas Environmental Forum i Tokyo. Brenselcellebilen er godkjent for veibruk og vil bli testet i Tokyos gater.
Bilen er som Toyotas forrige brenselcelleprototype basert på Kluger V, en 5 seters sports-fritids bil og har en brenselcellestakk på 90 kw. Toppfarten er oppgitt til over 150 km/t og kjørelengde på en tank mer enn 250 km. I denne prototypen er hydrogenet lagret komprimert.
Det samme gjelder brenselcellebussen som har fått navnet FCHV-BUS1. Trykktankene med hydrogen på taket gir bussen en kjørelengde på over 300 km mellom hver tanking.
Basert på erfaringene fra SL sitt vellykkede hydrogenbuss prøveprosjekt i Oslo 1999, der man hadde en tilsvarende buss fra Mercedes i rutetrafikk, tar tanking av hydrogen ca 10 15 minutter.
I tillegg til brenselceller har begge disse prototypene fra Toyota nikkel- metallhydridbatterier, blant annet for å gjenvinne bremseenergi. Bussen som er utviklet i samarbeid med Hino har plass til 66 passasjerer.
Et brenselcellekjøretøy med hydrogen som drivstoff har ingen andre utslipp til luft enn rent vann og støyer mindre enn tilsvarende forbrenningsmotorkjøretøy.
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...
Russland er i ferd med å trekke seg fra en internasjonal miljøavtale. Avtalen sørget for milliarder i internasjonal finansiering til opprydning av So...