
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. juni, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Ford har forbedret sin hydrogendrevne Focus på mange områder. Den største nyheten er at de benytter hybridprinsippet i bilen. Det vil si at bilen har både brenselceller og batterier. Fra før er det kun Toyota som har benyttet samme konseptet, men flere vil trolig følge etter.
Batterier kan benytte energien som frigjøres ved bremsing. I stedet for at bremseenergien sløses bort som varme på skiver eller tromler, benyttes elmotoren som motorbrems og lader dermed batteriene. Dette forbedrer rekkevidden på bilene. Den nye Focusen går nå mellom 260 og 320 km på en tank, avhengig av terreng og kjørestil.
Denne rekkeviddeforbedringen skyldes ikke bare hybridiseringen. Ford har også satt inn 350 bars tanker. Dette alene har forbedret rekkevidden med 30%. Videre har man redusert vekten med 180 kg ved blant annet å bruke lette materialer.
Flere hestekrefter
Ford benytter brenselceller fra canadiske Ballard. Den nye 902-brenselcellestacken leverer 117 hestekrefter (85kW) hvilket er 7 hestekrefter mer enn hva motoren i en vanlig Focus yter. Brenselcellene skal også være forbedret hva gjelder pålitelighet, egnethet for reparasjon og masseproduksjon.
Hybridsystemet bidrar også til at Focusen blir sprek. Ved raske akselrasjoner vil både brenselcellene og batteriene levere kraft og bilen skyter raskt fart.
Sikkerhet
Mange forbrukere er bekymret for sikkerheten ved bruk av hydrogen som drivstoff. Sikkerhet har derfor førsteprioritet fra bilfabrikkene. Hydrogenbilene er like sikre som andre biler og må gjennom de samme krasjtester og sikkerhetsvurderinger.
I tillegg er det satt inn hydrogensensorer på flere steder i bilene. Disse gir sjåføren en advarsel om de oppdager spor av hydrogen og stopper bilen og stenger alle systemer om det oppdages større mengder hydrogen.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...