
EU vil ha mindre norsk gass
EU-kommisjonen lanserte 26. februar tre omfattende initiativer for å redusere energikostnader og styrke Europas grønne omstilling og økonomiske konku...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. juni, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Ford har forbedret sin hydrogendrevne Focus på mange områder. Den største nyheten er at de benytter hybridprinsippet i bilen. Det vil si at bilen har både brenselceller og batterier. Fra før er det kun Toyota som har benyttet samme konseptet, men flere vil trolig følge etter.
Batterier kan benytte energien som frigjøres ved bremsing. I stedet for at bremseenergien sløses bort som varme på skiver eller tromler, benyttes elmotoren som motorbrems og lader dermed batteriene. Dette forbedrer rekkevidden på bilene. Den nye Focusen går nå mellom 260 og 320 km på en tank, avhengig av terreng og kjørestil.
Denne rekkeviddeforbedringen skyldes ikke bare hybridiseringen. Ford har også satt inn 350 bars tanker. Dette alene har forbedret rekkevidden med 30%. Videre har man redusert vekten med 180 kg ved blant annet å bruke lette materialer.
Flere hestekrefter
Ford benytter brenselceller fra canadiske Ballard. Den nye 902-brenselcellestacken leverer 117 hestekrefter (85kW) hvilket er 7 hestekrefter mer enn hva motoren i en vanlig Focus yter. Brenselcellene skal også være forbedret hva gjelder pålitelighet, egnethet for reparasjon og masseproduksjon.
Hybridsystemet bidrar også til at Focusen blir sprek. Ved raske akselrasjoner vil både brenselcellene og batteriene levere kraft og bilen skyter raskt fart.
Sikkerhet
Mange forbrukere er bekymret for sikkerheten ved bruk av hydrogen som drivstoff. Sikkerhet har derfor førsteprioritet fra bilfabrikkene. Hydrogenbilene er like sikre som andre biler og må gjennom de samme krasjtester og sikkerhetsvurderinger.
I tillegg er det satt inn hydrogensensorer på flere steder i bilene. Disse gir sjåføren en advarsel om de oppdager spor av hydrogen og stopper bilen og stenger alle systemer om det oppdages større mengder hydrogen.
EU-kommisjonen lanserte 26. februar tre omfattende initiativer for å redusere energikostnader og styrke Europas grønne omstilling og økonomiske konku...
Bellona frykter at Equinor overdriver kostnaden for gasskraft på Melkøya. – Dette er tåkelegging, sier teamleder CCS i Bellona, Eivind Berstad, til E...
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...