Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. september, 2002
Skrevet av: Runar Forseth
Nyheter
Når hydrogen brenner er det eneste avfallsproduktet rent vann. Sammen med det høye energiinnholdet gjør dette hydrogen til en langt bedre energibærer enn dagens oljeprodukter (bensin, diesel, metanol, naturgass). Ved å benytte brenselsceller istedenfor tradisjonelle forbrenningsløsninger oppnås i tillegg økt energiøkonomi, samtidig som en unngår danning av NOx som følge av forbrenningstemperaturen.
Du finner nesten alt du trenger å vite om brenselsceller i hydrogenrapportens kapittel 2.3.1.
Løser to miljøproblemer på en gang
Transportsektorens enorme forbruk av fossile brensler medfører særlig to store miljøproblemer: Lokal forurensning (smog) og økt drivhuseffekt (global oppvarming). Ved en overgang til hydrogen som drivstoff elimineres begge disse problemene. At man samtidig blir kvitt mye av trafikkstøyen skader heller ikke.
De fleste av de store bilfabrikkantene jobber i dag med å utvikle hydrogendrevne biler. Dette har vi skrevet mye om i hydrogenrapportens kapittel 3.1.1.
Bærer, ikke kilde
I motsetning til olje, gass og reformerte produkter som bensin, er hydrogen ikke en energikilde. Hydrogen (H2) finnes ikke fritt i naturen, men må, enkelt sagt, frigjøres fra f.eks. vann (H2O) i en prosess som forbruker omlag like mye energi som hydrogenet seinere kan gi fra seg i f.eks. en bilmotor. Derfor kalles hydrogen en energibærer.
Så selv om hydrogen, gjerne i kombinasjon med rene el-løsninger, er en glimrende løsning for transportsektoren, er det slett ingen løsning på det å skaffe til vege nok energi i første omgang. Til det trengs en massiv utbygging av fornybare energikilder.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...