EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona har kjøpt Nordens to første hydrogenbiler vel vitende om at nettopp hydrogen er framtidens drivstoff. Miljøet er avhengig av ny teknologi, og med hydrogen på tanken kan eneste utslipp være rent vann.
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom disse første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Sammen med AGA setter vi opp en enkel fyllestasjon, og gjennom en intensiv serie av foredrag, utstillinger og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp den første etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder være påbegynt.
Prosjektfinansiering
Totalutgiftene til prosjektets første tre år er anslått til to millioner kroner. Samferdselsdepartementet har gått inn med 500.000, mens resten skal hentes inn gjennom sponsoravtaler/annonsering på bilene.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...