Samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr – fast track eller sneglefil?
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona har kjøpt Nordens to første hydrogenbiler vel vitende om at nettopp hydrogen er framtidens drivstoff. Miljøet er avhengig av ny teknologi, og med hydrogen på tanken kan eneste utslipp være rent vann.
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom disse første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Sammen med AGA setter vi opp en enkel fyllestasjon, og gjennom en intensiv serie av foredrag, utstillinger og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp den første etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder være påbegynt.
Prosjektfinansiering
Totalutgiftene til prosjektets første tre år er anslått til to millioner kroner. Samferdselsdepartementet har gått inn med 500.000, mens resten skal hentes inn gjennom sponsoravtaler/annonsering på bilene.
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...