–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona har kjøpt Nordens to første hydrogenbiler vel vitende om at nettopp hydrogen er framtidens drivstoff. Miljøet er avhengig av ny teknologi, og med hydrogen på tanken kan eneste utslipp være rent vann.
Siden hydrogen som drivstoff er nytt for de fleste, vil Bellona gjennom disse første hydrogenbilene lokke fram interesse og investeringsvilje i denne nye teknologien. Sammen med AGA setter vi opp en enkel fyllestasjon, og gjennom en intensiv serie av foredrag, utstillinger og prøvekjøringer rettet mot næringslivet, vil vi bygge opp den første etterspørselen etter hydrogenbiler.
For å få kommersielle hydrogenbiler til Norge på et tidlig stadium, vil det være en stor fordel å kunne dokumentere erfaringer med hydrogendrift. I tillegg må en infrastruktur med fyllestasjoner og godkjente verksteder være påbegynt.
Prosjektfinansiering
Totalutgiftene til prosjektets første tre år er anslått til to millioner kroner. Samferdselsdepartementet har gått inn med 500.000, mens resten skal hentes inn gjennom sponsoravtaler/annonsering på bilene.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...