
Kan kutte 10 prosent av utslippene
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. januar, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Mest kjent for oss i Europa er prosjektene CUTE og ECTOS. CUTE skal teste ut 27 Mercedes Benz busser på ordinære ruter i ni europeiske byer fra i år og to år fremover. Byene som er med er Stockholm, London, Barcelona, Madrid, Amsterdam, Luxemburg, Stuttgart, Hamburg og Porto. Oslo forsøkte å komme med i prosjektet, men det glapp i siste liten. En buss var her på 14 dagers prøvekjøring sommeren 1999.
ECTOS er CUTEs søsterprosjekt. I dette prosjektet vil man i år sende tre Mercedes Benz busser til Reykjavik. Norsk Hydro bygger fyllestasjonen. Island har tatt mål av seg til å være uavhengig av fossil energi i løpet av 30 år, også i fiskeflåten. Bussene vil testes ut over en periode på fire år. CUTEs andre søsterprosjekt heter STEP og foregår med tre Mercedes Benz busser i Perth i Australia.
FN har sitt eget program rettet mot utviklingsland. Her vil man sent i 2003 begynne demonstrasjon av hydrogenbusser og fyllesystemer i en rekke byer. Beijing, Kairo, Mexico City, New Dehli, São Paulo og Shanghai er med. Hvor mange busser som inngår i prosjektet har vi imidlertid ikke klart å få en sikker kilde til.
Et annet demonstrasjonsprogram foregår i Europa, hvor en hydrogenbuss med flytende hydrogen skal gå vekselvis i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrike og Italia. Videre skal Irisbus (Renault og Iveco) kjøre en liten brenselscellebuss i Torino fra i år.
Japan vil også starte real-life tester i år. De første bussene som tas i bruk kommer fra Hino Motors (Toyota) og vil trafikkere en ny rute langs Tokyos sjøside.
I California vil California Fuel Cell Partnership sette 6 til 7 brenselscellebusser på veien (enkelte av dem ikke før i 2004). California Fuel Cell Partnership har fra før 20 brenselscellebiler av ulike merker og disponerer tre hydrogenstasjoner. Washington DC vil også få en buss fra Georgetown University. Universitetet gjorde sin første demonstrasjon av en brenselcellebuss så langt tilbake som i 1983.
Fra før finnes det en del mindre prosjekter spredd rundt i verden. Mest kjent for oss i Norge er antagelig bussene på München flyplass.
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...
Bellona er ikke overrasket over at drivstoffbransjen ønsker å forsvare «klimaløsningen» de har solgt oss i årevis – det overrasker mer hvis de faktis...
Det britiske filmakademiet BAFTA, Netflix, New York Times og Smithsonian-institusjonen er blant deltakerne på Bellona-paviljongen på klimatoppmøtet C...