Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. mars, 2004
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Problemet med brenselceller har tidligere vært at de risikerer å fryse i stykker dvs. hydrogenet fryser ikke, men vannet i membranen kan fryse og skape problemer.
Allerede i oktober i fjor kom de første meldingene om Hondas vintervennlige brenselcellebil. Denne uken sendte altså bilgiganten ut en pressemelding om at Honda FCX er testet ut på offentlige veier i Hokkaido i temperaturer ned til 11 oC.
Som Bellona Web påpekte i oktober er ikke det største problemet å få brenselcellekjøretøy til å virke i minusgrader, men å parkere dem for så å starte opp igjen. I følge Honda er nå dette testet og FCXen startet opp på første forsøk og gikk som ei klokke etter å ha tilbrakt natta parkert ute i vinterkulda.
Testbilen var utstyrt med Hondas originale brenselcellestack. Spesielt med denne er at den er satt sammen på en måte som reduserer antallet komponenter med nærmere 50% sammenlignet med en vanlig stack.
I tillegg til å taktle lave temperaturer har FCXen utstyrt med Hondas brenselcellestack en rekkevidde på 40 mil på en tank hydrogen, mot 36 mil tidligere.
Honda sier de vil fortsette testingen av hydrogen brenselcellebiler i lave temperaturer, og at de planlegger å tilby biler drevet med brenselceller på markedene i USA og Japan allerede neste år.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...