
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. mars, 2004
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Problemet med brenselceller har tidligere vært at de risikerer å fryse i stykker dvs. hydrogenet fryser ikke, men vannet i membranen kan fryse og skape problemer.
Allerede i oktober i fjor kom de første meldingene om Hondas vintervennlige brenselcellebil. Denne uken sendte altså bilgiganten ut en pressemelding om at Honda FCX er testet ut på offentlige veier i Hokkaido i temperaturer ned til 11 oC.
Som Bellona Web påpekte i oktober er ikke det største problemet å få brenselcellekjøretøy til å virke i minusgrader, men å parkere dem for så å starte opp igjen. I følge Honda er nå dette testet og FCXen startet opp på første forsøk og gikk som ei klokke etter å ha tilbrakt natta parkert ute i vinterkulda.
Testbilen var utstyrt med Hondas originale brenselcellestack. Spesielt med denne er at den er satt sammen på en måte som reduserer antallet komponenter med nærmere 50% sammenlignet med en vanlig stack.
I tillegg til å taktle lave temperaturer har FCXen utstyrt med Hondas brenselcellestack en rekkevidde på 40 mil på en tank hydrogen, mot 36 mil tidligere.
Honda sier de vil fortsette testingen av hydrogen brenselcellebiler i lave temperaturer, og at de planlegger å tilby biler drevet med brenselceller på markedene i USA og Japan allerede neste år.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...