–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. april, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Dette går fram av en endring i "Forskrift om kjørende og gående trafikk", som ble fastsatt i statsråd torsdag. Vedtaket åpner for at nullutslippsbiler kan kjøre i kollektiv- og sambruksfelt, og skal settes i verk i løpet av første halvdel av 2005.
Dette er en gledelig nyhet for Bellona. I 2003 fikk elbiler tilgang til kollektivfeltene som et ledd i en ettårig prøveordning. Dette viste seg å virkelig sette fart i etterspørselen av disse bilene. Ulempen var, og er fremdeles, desverre at det nærmest ikke finnes elbiler tilgjengelig. En slik åpning av kollektivfeltene for også hydrogenbiler har vært en av målene i Bellonas hydrogenbilprosjekt.
Bellona mener det er riktig av statsråden å gjennomføre dette tiltaket, slik at forholdene ligger klart til rette for en større introduksjon av el- og hydrogenbiler i alle store norske byer fremover.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...