Samfunnsoppdraget om bærekraftig fôr – fast track eller sneglefil?
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. november, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Det er Fuelcelltoday.com som rapporterer den gledelige nyheten. Brenselcellebussene, produsert av DaimlerChrysler, har gått i trafikk i forbindelse med det europeiske CUTE-prosjektet i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Stockholm og Stuttgart.
Beviser at teknologien holder mål
Bussdrift er noe av det mest krevende en motor kan bli utsatt for. Krav til forventet kjørelengde, levetid og ytelse er langt tøffere for busser enn for biler. At DaimlerChryslers CUTE-busser har gått såpass langt er et synlig bevis på at brenselcellene nærmer seg markedet. Professor Herbert Kohler, leder for fremdriftssystemer i DamlerChrysler-konsernet sier til Fuelcelltoday at bussene har overbevist når det gjelder robusthet og driftsikkerhet i en rekke ulike topografier og klimasoner gjennom prosjektet.
Til nå har brenselcellene i bussene vært i drift i omtrent 2000 timer. I en pressemelding fra DaimlerChrysler skriver selskapet at brenselcellens levetid nå nærmer seg konvensjonelle motorer som bensin og diesel.
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...