–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. august, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Etter å ha jobbet intensivt med å utvikle Norges første hydrogenbåt i ett år, var teamet bak ikke så rent lite stolte da pressen møtte opp for å se båten for første gang i går.
– Det er morsomt å se at dette fungerer! Alle har vært så engasjerte, både studenter og medarbeidere, så dette er veldig inspirerende, smiler professor Øivind Johannesen fra Høgskolen i Buskerud bredt.
Eneste i Skandinavia?
Sammen med kolleger og studenter fra sin egen høyskole og Høgskolen i Vestfold har Johannesen brukt noen tusen timer og rundt 400.000 kroner på å få en plastsnekke til å kunne gå på hydrogen ved hjelp av brenselceller.
Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)
Hydrogenet om bord lagres delvis som gass i trykkflasker der trykket er 200 bar, og delvis i fast form ved hjelp av mindre metallhydridlagre.
Med ”full tank” kan Fram 21 kjøre i full fart i sju-åtte timer. Slakker man av på farten kan hydrogenet vare lengre. Fram 21 kan gjøre rundt 4,2 knop.
Blir mer tilgjengelig
Det finnes allerede fyllestasjoner for hydrogenbiler i Stavanger og Grenland. Hydrogenet er kostbart, men ifølge professor Johannesen vil prisen snart kunne ligge på det samme som bensin. Han ønsker å utvide aktiviteten rundt fyllestasjonene, slik at hydrogenet kan brukes på flere typer kjøretøy.
– Hydrogen og brenselceller må komme i større og større grad framover. Det er fortsatt mange som ikke tror på denne teknologien, så vi trenger å få opp øynene til en del politikere. Vi er helt avhengige av at det bevilges penger til videre forskning, sier han.
Fellowship
Både Bellona og professor Johannesen og det fagmiljøet han tilhører har bidratt i utviklingen av store supplybåter som skal bruke hydrogen og brenselceller, gjennom prosjektet Fellowship.
Fellowship er en sammenslutning av norske bedrifter som utvikler verdens første brenselcelle-drevne supplyskip. Disse supplyskipene vil bli brukt i norsk oljevirksomhet av rederiet Eidesvik.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...