Nyheter

Bilskandalene: Bruker 50 prosent mer drivstoff enn oppgitt

Fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg.
Fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg.
Bellona

Publiseringsdato: 28. september, 2015

Skrevet av: Ingrid Kristensen Hauge

Volkswagen, Audi og Skoda er bare toppen av isfjellet: Flere Mercedes-, BMW- og Peugeot-modeller bruker 50 prosent mer drivstoff enn typegodkjenningen tilsier, ifølge en ny rapport fra Transport&Environment.

Mercedes A, C og E-klasse, BMW 5-serien og Peugeot 308 bruker 50 prosent mer drivstoff enn laboratorie-resultatene tilsier, ifølge Transport&Environments nye undersøkelser.

T&E utfører tester av reelt forbruk over tid, og arbeider med å avsløre hvordan bilprodusenter utnytter smutthullene i EUs testregime. Gapet mellom EUs utslippstester og faktisk forbruk har økt fra 8 prosent i 2001 til 40 prosent i 2014. Og for de nevnte modellene er altså avviket nå oppe i utrolige 50 prosent.

– Dette er en enorm skandale. Bilprodusentene har ført myndigheter og forbrukere i hele Europa bak lyset. En hel verdensdel er påført langt større utslippsproblemer enn man har visst om, sier Bellonas fagsjef Hallstein Havåg.

EUs NEDC-test (‘New’ European Driving Cycle) er utdatert. Testen er fra 1970-tallet, og ikke egnet for test av dagens høyteknologiske biler.

 

Volkswagen er bare toppen av isfjellet

Den nye rapporten viser at Mercedes’ biler har i snitt et avvik på 48 prosent. T&E anslår at dette kommer til å være gjennomsnittsavviket for alle biler om fem år, dersom ikke EU tar grep.

– Volkswagen-skandalen var bare toppen av isfjellet. Under dette ligger bilprodusentenes omfattende misbruk av testregimet. Bilene faktisk drikker 50 prosent mer drivstoff enn oppgitt, sier Greg Archer i T&E.

For en gjennomsnittlig bilist utgjør dette nesten 4500 kr i ekstra drivstoffutgifter hvert år.

Ifølge EUs planer skal nye tester tas i bruk fra og med 2017. Disse testene skal i større grad se på de reelle NOX-utslippene over tid. Bilprodusentene jobber imidlertid iherdig for å utsette det nye testregimet.

 

Ingen bedring de siste tre årene

Ifølge den ferske T&E-rapporten har to tredeler av de påståtte utslippskuttene i EU kommet gjennom å manipulere tester. Siden 2008 har de faktiske utslippene gått ned med bare 13,3 g/km, mens de manipulerte testene viser 22,2 g/km.

«Dette viser at det de siste tre årene ikke har vært noen forbedringer i drivstofforbruket fra nye biler. Toyota er den eneste bilprodusenten som ville nådd målene sine for 2015 uten å utnytte smutthull i testene», skriver T&E på sine nettsider.

– Den eneste løsningen nå er en omfattende gjennomgang av testene som måler luftutslipp og drivstofforbruk. Alle bilprodusenter må legge all uredelig praksis på bordet, og det må komme en skikkelig overhaling av testsystemet, sier Archer.

 

Valgte å jukse

Biltrafikk står for 15 prosent av EUs totale CO2-utslipp. Ifølge EUs krav kan gjennomsnittlig CO2-utslipp være maksimalt 130 gram/km. Innen 2021 strammes dette inn til 95 gram/km.

I dag ble det kjent at også Audi og Skoda har jukset på EUs utslippstester, og at jukset omfatter minst 3,2 millioner biler. Dette kommer på toppen av avsløringen om at Volkswagens dieselbiler har opptil 40 ganger større NOX-utslipp enn typegodkjenningen viser.

– Bilprodusentene hadde valget mellom å lage mer effektive forbrenningsmotorer eller å jukse på testene. De valgte det siste, sier Bellonas fagsjef Hallstein Havåg.

 

– Viser at elbilen vil vinne

Transportøkonomisk institutt anslår at de reelle utslippene er 38 prosent høyere enn EUs typegodkjenning. Det er et stort problem for miljø- og transportpolitikken i hele Europa, sier Havåg.

– Man utvikler miljø-, transport- og helsepolitikk på feilaktige premisser. Norge og mange andre land har også basert bilavgiftene sine på disse feilaktige målingene. Staten har tapt milliarder på disse feilrmålingene. Og forbrukerne har fått langt større drivstoffutgifter enn de var forespeilet.

Fagsjefen mener dette viser at forbrenningsmotoren er i ferd med å nå sin endestasjon.

– Det er grenser for hvor effektiv en diesel- eller bensinmotor kan bli. I alle fall uten at den er veldig, veldig dyr å produsere. På et tidspunkt vil el-motoren rett og slett bli billigere. At de største produsenetene har gått til det skrittet at de jukser, viser at dette vendepunktet ikke er langt unna, sier Havåg.