En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. september, 2015
Skrevet av: Ingrid Kristensen Hauge
Nyheter
Bellona har den siste uken invitert lokalpolitikere til debatt om transport og luftkvalitet i tre av Norges største byer.
– De fleste partiene uttaler at de har en ambisjon om omfattende utslippsreduksjoner i byene sine, og vi må sørge for at de har handlekraft til å gjennomføre, sier Havåg.
Regjeringens klimamål sier at Norge skal kutte utslippene av klimagasser med 40 % innen 2030. Oslo har laget en enda mer ambisiøs plan og sagt at de skal kutte med 50 % i samme tidsrom.
– Om Oslo-planen blir vedtatt, og hvor ambisiøs den eventuelt blir, avhenger av hvilke partier som vinner valget. Bellonas inntrykk er at de fleste er enige om de overordnede linjene, sier Havåg.
– Vi ser også at de i Bergen jobber mot et tilsvarende ambisiøst mål. Skal byene klare disse målene må de imidlertid være veldig bevisst på hvilke virkemidler som monner og være villig til å sette handling bak de fine lovnadene, fortsetter han.
Løsningen
Havåg har to helt tydelige råd til politikerne om hva som skal til for å nå utslippsreduksjonsmålene i bykjernene;
– Det finnes flere fullverdige 0-utslippsløsninger for tunge nyttekjøretøy allerede i dag, og dette vil komme for fullt fremover, men biogass vil her ha en naturlig plass i lang tid fremover. Med fordelaktige avgifter og utbygging av infrastruktur for lading, hydrogen og biogass er dette gjennomførbart innen den eksisterende fem-årsplanen, sier Havåg.
Ca. 27 % av utslippene i Oslo kommer fra vare- og godstransport.
– Skal vi få til en omlegging som monner må kommunene vise handlekraft, for eksempel ved å sørge for at alle kommunale kjøretøy er fossilfrie og kreve at alle underleverandører leverer fossilfritt, råder Havåg.
Motivasjon og kunnskap til berørte parter
I går arrangerte Bellona sammen med Oslo Taxi Oslos første Miljøbildag.
– Det gjorde vi fordi vi ønsker at taxinæringen selv skal få kunnskap og motivasjon til å bytte til utslippsfrie biler, i stedet for å bli tvunget gjennom pålegg – og for å vise politikerne at det er mulig å få transportnæringen med på laget hvis det legges til rette for skiftet med riktige rammebetingelser.
Havåg viser til Bellonas taxirapport fra 2013 som estimerte at over 40 % av taxikundene ville valgt miljøtaxi hvis de kunne velge.
– Dette tallet er helt sikkert høyere i dag. Det er både i næringens og politikernes interesse å være tidlig ute med 0-utslippskjøretøy, sier han.
Bellona opplever at det nå både er politisk og praktisk mulig å få til et grønt skifte i transportsektoren.
– Så nå er det bare å kline til folkens, oppfordrer Havåg.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...