
–Norge kan gjøre mer
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. april, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
Nok en gang er bilbransjen tatt med buksene nede. Tyske myndigheter har funnet uregelmessigheter ved utslipp fra 18 ulike bilmerker, og alle de store, tyske bilprodusentene er involvert.
– Dette viser at store deler av bilbransjen er villig til å gjøre seg til kjeltringer for å spare noen kroner eller for å skåre bedre på EUs tester. Dette er lite annet enn juks og bedrageri, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Siden de norske bilavgiftene er basert på hvilke utslipp som er oppgitt i typegodkjenningene fra EU, må man anta at også den norske staten har tapt inntekter på dette jukset.
– Hele avgiftssystemet vårt er basert på juks. De fleste store bilprodusentene er nå avslørt i en eller annen form for juks, og det går ut over statens inntekter. Bilkjøpere blir også forledet til å velge feil biler, sier Hauge.
Jukset innebærer at utslippsrensingen blir slått av når temperaturen kommer under 10 grader. For Opel skal grensen være 17 grader.
– Det betyr at jukset slår ekstra ille ut for Norges del – her er det jo som regel under 17 grader. Ikke bare får staten for lite i avgifter; verre er det at bilprodusentene ødelegger luften vi puster inn og lyver om det, sier Hauge.
Han mener også bilkjøperne er ført bak lyset.
– De får en bil som slipper ut langt mer enn de er lovet når de kjøper bilen. I tillegg bruker de mer drivstoff enn de blir forespeilet. Altså er dette både et etisk og et økonomisk problem, sier Hauge.
Han mener det er bare én måte å unngå å bli lurt:
– Den eneste måten å være helt sikker på ikke å bli lurt, er å velge en bil uten eksospotte – altså en elbil, sier Hauge.
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Denne kronikken av Bellonas Jessica Hough, rådgiver marinbiologi og Alexander Ugland, prosjektleder bioøkonomi, ble først publisert i Akershus Amstid...
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...