Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. juni, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
I dag ble resultatet av forhandlingene om Oslopakke3 lagt frem. Store deler av veibyggingen går som planlagt, men pakken inneholder også en ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen, samt penger til Fornebubanen.
– Det er mye å glede seg over i denne pakken, særlig at 73 prosent skal gå til kollektivtiltak, sier fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg.
Daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.
Photo:
Han er mer skeptisk til hvordan kostnadene skal dekkes inn. I tilleg til økte bompengesatser, skal også elbiler ilegges bompenger. I tillegg skal kollektivpassasjerer få økt billettpris.
– «Forurenser betaler» er et godt prinsipp. I dette tilfellet er det fossilbilene. All kunnskap viser at det er køprising og bompenger som reduserer biltrafikk, ikke bredere veier, sier Havåg.
Han mener også det er en skummel taktikk å ilegge elbilene bompenger allerede neste år, slik politikerne nå legger opp til.
– Elbilandelen i Norge er fortsatt under tre prosent, og salget har dessverre stagnert i det siste. Politikerne burde gi miljøvennlig transport all hjelp den kan få, ikke øke prisene, sier Havåg.
Fra 2018 skal elbilene betale 10 kroner per passering i rushtiden, mens dette øker til 30 kroner i 2020.
– Jeg er redd at takster på opptil 30 kroner skal gjøre det mindre attraktivt å velge en miljøbil. Elbilene utgjør bare 5,3 prosent av bompasseringene i Oslo, så dette gir heller ikke de store inntektene.
Havåg mener bompengeinntektene fra disse elbilene i stedet bør hentes inn fra forurenserne: fossilbilene.
– I 2018 vil det utgjøre ca 60 øre ekstra for fossilbilene. Det er en langt bedre måte å hente inn penger på. Dersom man først skal innføre bomavgift på elbiler, må man i det minste øke satsene for bensin- og dieselbiler like mye, sier Havåg.
For fossilbiler skal bomprisen øke til en makspris på 53 kroner i rushtiden – 20 kroner mer enn i dag.
Bellona mener også at kollektivfelt vest for Lysaker og 2+-felt på Ring 3 i Oslo burde ligge fast i avtalen. I dag heter det at Statens vegvesen skal «vurdere» og «utrede» dette.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...