![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. juni, 2016
Skrevet av: Maya Boutroue Vedeld
Nyheter
I dag ble resultatet av forhandlingene om Oslopakke3 lagt frem. Store deler av veibyggingen går som planlagt, men pakken inneholder også en ny sentrumstunnel og nytt signalanlegg for T-banen, samt penger til Fornebubanen.
– Det er mye å glede seg over i denne pakken, særlig at 73 prosent skal gå til kollektivtiltak, sier fagsjef i Bellona, Hallstein Havåg.
Daglig leder i Bellona, Hallstein Havåg.
Photo:
Han er mer skeptisk til hvordan kostnadene skal dekkes inn. I tilleg til økte bompengesatser, skal også elbiler ilegges bompenger. I tillegg skal kollektivpassasjerer få økt billettpris.
– «Forurenser betaler» er et godt prinsipp. I dette tilfellet er det fossilbilene. All kunnskap viser at det er køprising og bompenger som reduserer biltrafikk, ikke bredere veier, sier Havåg.
Han mener også det er en skummel taktikk å ilegge elbilene bompenger allerede neste år, slik politikerne nå legger opp til.
– Elbilandelen i Norge er fortsatt under tre prosent, og salget har dessverre stagnert i det siste. Politikerne burde gi miljøvennlig transport all hjelp den kan få, ikke øke prisene, sier Havåg.
Fra 2018 skal elbilene betale 10 kroner per passering i rushtiden, mens dette øker til 30 kroner i 2020.
– Jeg er redd at takster på opptil 30 kroner skal gjøre det mindre attraktivt å velge en miljøbil. Elbilene utgjør bare 5,3 prosent av bompasseringene i Oslo, så dette gir heller ikke de store inntektene.
Havåg mener bompengeinntektene fra disse elbilene i stedet bør hentes inn fra forurenserne: fossilbilene.
– I 2018 vil det utgjøre ca 60 øre ekstra for fossilbilene. Det er en langt bedre måte å hente inn penger på. Dersom man først skal innføre bomavgift på elbiler, må man i det minste øke satsene for bensin- og dieselbiler like mye, sier Havåg.
For fossilbiler skal bomprisen øke til en makspris på 53 kroner i rushtiden – 20 kroner mer enn i dag.
Bellona mener også at kollektivfelt vest for Lysaker og 2+-felt på Ring 3 i Oslo burde ligge fast i avtalen. I dag heter det at Statens vegvesen skal «vurdere» og «utrede» dette.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...