
Skjebnetid for europeisk stålindustri
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. mai, 2018
Nyheter
Det var folkefest ved Rørvik da fiskeriminister Per Sandberg tirsdag åpnet Kråkøya kysthavn. Samtidig er dette en milepæl for miljøet og fremtidige trafikkutfordringer.
– Et effektivt havneanlegg er et viktig element for å få plass bærekraftig transport av de verdifulle sjømatproduktene fra regionen, slår seniorrådgiver Jan Kjetil Paulsen i Bellona fast.
Kraftig vekst
Den norske lakseproduksjonen skal femdobles frem mot 2050.
Samtidig viser prognoser, gjort i forbindelse med Nasjonal Transportplan, at den generelle godsveksten i Norge vil føre til 50.000 flere vogntog på veien hver dag.
Gjennom Tenketank Midt-Norge Sjø arbeider oppdrettere, transportører, havner og offentlige myndigheter med løsninger for sjøtransport. Målet er å unngå framtidig trafikkaos og redusere klima- og miljøutslipp.
Glede i Trøndelag: Fiskeriminister Per Sandberg flankert av blant andre Bjarne Brøndbo og havnesjef Paul Ingvar Dekkerhus.
Photo:
Viktig for klima og miljø
– Godsoverføring fra vei til sjø er et godt klima- og miljøtiltak. I de aller fleste tilfeller vil transport av langveisfarende gods på skip gi lavere miljø- og klimabelastning enn tilsvarende gods transportert med bil, sier Paulsen, som også leder Tenketank Midt-Norge Sjø.
– Dette er dokumentert gjennom en rekke rapporter, også for transport av ferskfisk og andre sjømatprodukter fra Midt-Norge, slår han fast.
Også Bellona har gjort en slik studie, sammen med Gasnor i 2017. Den viste at LNG-basert skipstransport fra Midt-Norge til Hirtshals ville redusert utslipp av klimagasser med inntil 80% sammenliknet med lastebil.
Klar for transport
Trøndelag produserer alene om lag en fjerdedel av norsk oppdrettslaks.
Med åpninga av Kråkøya kysthavn er den viktigste infrastrukturen på plass for å flytte deler av trøndersk lakseeksport til Europa over fra vei til sjø. I det andre trønderske laksetyngdepunktet, Hitra/Frøya, står Hitra kysthavn på Jøsnøya klar til å sende laks sjøveien til Kontinentet.
Jan Kjetil Paulsen, Bellona
Photo:
– Gjennom Tenketank Midt-Norge Sjø har aktørene vist stor vilje til å tenke nytt for å redusere samfunns- og miljøbelastningene fra sjømateksporten, sier Jan Kjetil Paulsen.
Trengs bedre ordninger
Gjennom insentivordningen for overføring av gods til sjø, bidrar Regjeringen til å stimulere etablering av en fast eksportrute for fersk sjømat fra Midt-Norge til Europa.
Men det er ikke nok, mener Paulsen:
– Etter Bellona syn er stortingets og regjeringens ambisjoner på dette området altfor lave. Det er bevilget noen få millioner i insentivordningen. Dette mener Bellona ikke er tilfredsstillende, slår Paulsen fast.
Lokalt mot
– De initiativene og investeringene som vi nå ser resultatet av her i Rørvik er et resultat av fremsynte lokalpolitikere og dristige næringslivsledere. Bellona jubler i dag på vegne av klima og miljø, sier Paulsen, som ønsket aktørene lykke til under åpningen.
– Vi håper også å kunne bidra til videre utvikling av verdikjeden, slik at Kråkøya kysthavn får tatt ut sitt store potensiale som bidragsyter til bærekraftig næringsutvikling med fokus på klima og miljø, avslutter Paulsen.
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...