Bellona etablerer senter i Lofoten
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge Aftenposten er de fleste sjøkartene basert på 115 år gamle oppmålinger. Mange steder er det unøyaktigheter både i posisjon og dybde. Denne unøyaktigheten har vært til å leve med så lenge man har basert seg på tradisjonell navigasjon. Nå brukes derimot satelittnavigasjon og da må angitt posisjonen stemme nøyaktig med posisjonen på kartene.
Det norske Veritas anslår at elektroniske sjøkart reduserer sannsynligheten for grunnstøtinger med 40%. En slik reduksjon vil ha miljømessig betydning da mye miljøskadelig gods fraktes med skip. I tillegg er det fare for utslipp av drivstoff.
En ekstragevinst er at enkelte skip kan spare opptil 10% drivstoff når de seiler etter elektroniske kart. Dette gir omtrent 10% reduksjon i utslipp fra disse fartøyene.
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...
I anledning Bellonas 30-årsjubileum i Brussel, arrangerer vi vår første Bellona Climate Action Conference. Konferansen starter med key note av Kurt V...