
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge Aftenposten er de fleste sjøkartene basert på 115 år gamle oppmålinger. Mange steder er det unøyaktigheter både i posisjon og dybde. Denne unøyaktigheten har vært til å leve med så lenge man har basert seg på tradisjonell navigasjon. Nå brukes derimot satelittnavigasjon og da må angitt posisjonen stemme nøyaktig med posisjonen på kartene.
Det norske Veritas anslår at elektroniske sjøkart reduserer sannsynligheten for grunnstøtinger med 40%. En slik reduksjon vil ha miljømessig betydning da mye miljøskadelig gods fraktes med skip. I tillegg er det fare for utslipp av drivstoff.
En ekstragevinst er at enkelte skip kan spare opptil 10% drivstoff når de seiler etter elektroniske kart. Dette gir omtrent 10% reduksjon i utslipp fra disse fartøyene.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...