Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 27. oktober, 2000
Nyheter
Høringsuttalelse:
Finansdepartementet,
Pb 8008 Dep,
0030 Oslo
Oslo, 26/10/2000
Høringsuttalelse vedrørende forslag til miljødifferensiering av tonnasjeskatten
Bakgrunn:
Forslaget er en oppfølging av Stortingets vedtak i forbindelse med skatteopplegget for år 2000. I skattopplegget for år 2000 ble satsene for tonnasjeskatt doblet i forhold til de satsene som gjaldt for 1999. Samtidig ble det foreslått at tonnasjeskatten skal kunne differensieres på grunnlag av fartøyets miljøstandard, slik at fartøyet med høyeste miljøstandard skal kunne oppnå reduksjoner på opptil 25% i forhold til de generelle satsene for 2000.
Ordningen gjelder for skip og flyttbare innretninger. Det betyr at fiske- og fangstfartøy, plattformer og boreskip er inkludert. Systemet er lagt opp som et poengsystem der 10 poeng er høyeste mulige uttelling (25% reduksjon). Kriteriene som kan gi poeng er
Ikke alle kriterier brukes på alle typer skip. Kriteriene er beskrevet i annen forskrift, og kommenteres derfor ikke i denne høringen.
Bellonas kommentar:
Bellona mener at differensieringen i tonnasjeskatten burde være større, slik at incitamentet for miljøforbedringer blir større. Et skip med tilsvarende nettotonn som fergen Prinsesse Ragnhild vil betale omtrent 400.000 kroner i tonnasjeskatt pr år dersom den går hver dag og forutsatt den har miljøfaktor lavere enn 1. Med full uttelling på miljøfaktorer kan tonnasjeskatten reduseres med 100.000 kroner. Bare i sjeldne tilfeller vil forbedringspotensialet være så stort. Den økonomiske fordelen man får er derfor liten.
Vi mener at flere miljøtiltak vil gjennomføres dersom differensieringen i tonnasjeskatten øker. Bellona foreslår derfor at §8-3-16 punkt 1 forandres til :
«Beregnet tonnasjeskatt per dag for skip eller flyttbar innretning med miljøfaktor større enn 0 reduseres med 1/15 for hvert trinn på miljøskalaen. [
]»
Dette tilsvarer en maksimal reduksjon av tonnasjeskatten på 75%.
Det er viktig at tonnasjeskatten blir et effektivt miljøpolitisk virkemiddel da det er vanskelig å stille utslippskrav til skip på grunn av at nasjonale krav bare vil gjelde norsk-registrerte skip, mens rederiene konkurrerer i et internasjonalt marked.
Med vennlig hilsen
Sondre Grinna,
fagmedarbeider
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...