Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. mai, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
NMVOC står for «flyktige organiske forbindelser unntatt metan» og er med å danne bakkenær ozon som gir luftveislidelser og vegetasjonsskader. Hver sommer overskrides anbefalte grenseverdier i Norge. Problemet er regionalt og reguleres av LRTAP-konvensjonen. Nyeste krav i denne avtalen, er Gøteborgprotokollen som setter krav til utslippsnivå i 2010. Norge har i dag nesten dobbelt så høye utslipp enn hva som tillates i 2010.
Ved å se på statistikken er det lett å se at oljelasting til havs er en stor kilde. Den står for ganske nøyaktig halvparten av utslippene. Det er derfor svært gledelig at oljeselskapene tar i bruk teknologi som reduserer utslippene.
Statoil har tatt i bruk gjenvinningsanlegg på to av skipene de benytter. Skipene reduserer utslippene når de laster olje med 100%. I tillegg til miljøeffekten er det en sikkerhetsmessig gevinst å hente.
Norske myndigheter har satt krav til at 40% av laste- og lagringsoperasjonene til havs skal gjennomføres uten NMVOC-utslipp innen utgangen av 2003, i følge Statoil. Videre er det et mål for myndighetene at 95% av oljen lagres og lastes uten VOC-utslipp i 2007.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...