Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Workshopen handlet om kommisjonens arbeid med å lage et direktiv for å redusere svovelutslippene fra skip. På talelisten stod European Environmental Bureau, Seas at Risk, European Community Shipowners Associasion, Intertanko, European Maritime Safety Organisation og representanter fra Kommisjonen og Parlamentet. Fremmøtte parlamentsmedlemmer og deres rådgivere fikk en god dekning av sakens forskjellige sider.
– Meget vellykket, var første kommentaren fra Paal Frisvold ved Bellonas kontor i Brussel. Bellona har i lengre tid arbeidet med å få til en konferanse der også næringen er representert sammen med miljøorganisasjonene. Mange av talerne fremhevet nettopp det positive med denne arbeidsmetoden og mente at slike initiativ kommer altfor sjelden i EU-sammenheng.
– Det er helt i Bellonas ånd å bringe stakeholdere sammen for å identifisere praktiske løsninger, sier Frisvold.
Dette er noe nytt i Brussel, men det er neppe siste gang Bellona benytter denne arbeidsmetoden. Bellona har lang erfaring med en slik arbeidsform fra Norge.
For å lære mer om EUs saksgang, aktørenes posisjoner med mer, gå til Bellonas fokusside for skipsfart og svovelutslipp.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...