EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Workshopen handlet om kommisjonens arbeid med å lage et direktiv for å redusere svovelutslippene fra skip. På talelisten stod European Environmental Bureau, Seas at Risk, European Community Shipowners Associasion, Intertanko, European Maritime Safety Organisation og representanter fra Kommisjonen og Parlamentet. Fremmøtte parlamentsmedlemmer og deres rådgivere fikk en god dekning av sakens forskjellige sider.
– Meget vellykket, var første kommentaren fra Paal Frisvold ved Bellonas kontor i Brussel. Bellona har i lengre tid arbeidet med å få til en konferanse der også næringen er representert sammen med miljøorganisasjonene. Mange av talerne fremhevet nettopp det positive med denne arbeidsmetoden og mente at slike initiativ kommer altfor sjelden i EU-sammenheng.
– Det er helt i Bellonas ånd å bringe stakeholdere sammen for å identifisere praktiske løsninger, sier Frisvold.
Dette er noe nytt i Brussel, men det er neppe siste gang Bellona benytter denne arbeidsmetoden. Bellona har lang erfaring med en slik arbeidsform fra Norge.
For å lære mer om EUs saksgang, aktørenes posisjoner med mer, gå til Bellonas fokusside for skipsfart og svovelutslipp.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...