Noen vil kunne ta Oljefondet
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. mars, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Workshopen handlet om kommisjonens arbeid med å lage et direktiv for å redusere svovelutslippene fra skip. På talelisten stod European Environmental Bureau, Seas at Risk, European Community Shipowners Associasion, Intertanko, European Maritime Safety Organisation og representanter fra Kommisjonen og Parlamentet. Fremmøtte parlamentsmedlemmer og deres rådgivere fikk en god dekning av sakens forskjellige sider.
– Meget vellykket, var første kommentaren fra Paal Frisvold ved Bellonas kontor i Brussel. Bellona har i lengre tid arbeidet med å få til en konferanse der også næringen er representert sammen med miljøorganisasjonene. Mange av talerne fremhevet nettopp det positive med denne arbeidsmetoden og mente at slike initiativ kommer altfor sjelden i EU-sammenheng.
– Det er helt i Bellonas ånd å bringe stakeholdere sammen for å identifisere praktiske løsninger, sier Frisvold.
Dette er noe nytt i Brussel, men det er neppe siste gang Bellona benytter denne arbeidsmetoden. Bellona har lang erfaring med en slik arbeidsform fra Norge.
For å lære mer om EUs saksgang, aktørenes posisjoner med mer, gå til Bellonas fokusside for skipsfart og svovelutslipp.
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
– Vi må bevare null-avskogingsløftet, men sikre en modell som fungerer for alle parter, sa André Nassar, president i den brasilianske olje- og soyafo...
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...