Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. juni, 2003
Nyheter
At reglene ikke er gode nok er det en generell enighet om, og Bellona krever nå fortgang og handling i arbeidet. Bellona har satt opp følgende punkter som må bedres slik at den dramatisk økende trafikken av supertankere i nord ikke ender med en oljekatastrofe:
Tiltakene i listen over kan komme til å koste noen hundre millioner kroner over et 20 til 30 års periode. Denne summen er liten sammenlignet med hva de indirekte kostnadene ved et gigantisk oljesøl langs kysten av Nord-Norge vil bli (Lofoten- fiske- og turistnæring osv.), for ikke å snakke hva om de direkte kostnadene en oljekatastrofe i nord vil beløpe seg til. I Spania regner man flere milliarder Euro i kostnader for opprydningen etter Prestige-ulykken utenfor Galicia. Kravet mot Exxon etter fyllekjøringa i Prins Willhelm-sundet er på over 3 milliarder dollar. Ovenfornevnte kostnader for økt beredskap for å forhindre at uhell skjer vil dermed også for et forsikringsselskap fortone seg som akseptable. I denne sammenheng kan også nevnes de millioner av sjøfugl som hekker langs kysten av Nord-Norge som vanskelig kan måles i kroner og rubel.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...