Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. juli, 2004
Skrevet av: Vanja Bjørke
Nyheter
I juni tok EU et viktig skritt i retning av kutt i svoveldioksid (SO2) -forurensning fra skip. SO2 forurenser luft og kan skape helseproblemer hos mennesker, og sur nedbør, som forstyrrer naturlige økosystemer. Den største kilden til SO2-forurensing i Europa er skip, ettersom skipsindustrien har blitt hengende etter på miljøsiden, sammenlignet med landbasert industri.
EUs miljøkommissær, Margot Wallström sier at EU vil oppleve en dramatisk reduksjon i SO2-utslipp med de nye utslippskvotene. Hun mener at avtalen vil føre til at EUs politikk angående renere skip nå får vind i seilene, etter å ha slitt i motvind i EUs ministerråd i mer enn et år. Tett befolkede havneområder, kyststriper og pH-sensitive økosystemer skal beskyttes spesielt. Wallström mener at EU-landene kan og bør gjøre mer for å heve de internasjonale miljøstandardene for skip. 20 av EU-landene har fortsatt ikke ratifisert den internasjonale maritime organisasjonens (International Maritime Organization, IMO) konvensjon om luftforurensing fra 1997.
Et viktig skritt
Dette er et viktig skritt i riktig retning» sier Bellona Europas Paal Frisvold fra Brussel. «Ministerrådets vedtak har satt i gang stoppeklokken – og vi vil tvinge EUs beslutningsinstitusjoner til å fatte endelig vedtak innen midten av 2005. Men Rådets vedtak om 1,5 % svovelinnhold ligger en hel prosent over det langt mer ambisiøse Europaparlamentet som i fjor vedtok 0,5 % for hele Europa. Først da vil vi få en reduksjon på linje med landbasert svovelutslipp, dvs. Mellom 60 – 80 % innen 2010.»
Dette blir nok en EU-thriller hvor vi kan oppleve et bikkjeslagsmål mellom Rådet og Parlamentet antar Frisvold. «Igjen er Europaparlamentet på miljøets side, noe som viser verdien av å ha et direkte folkevalgt beslutningsorgan i EU. Bellona vil ta en aktiv del i forhandlingene og alliansestriden i Brussel over de neste ni til tolv månedene. Første steg er å samle alle partene til en ny høring i Parlamentet til høsten. Vi venter bare på utnevnelsen av ny saksordfører i Parlamentet.»
Øvre grense for svovelinnhold i marint brennstoff er for tiden 5,0% eller 50 000 ppm (parts per million). Tillatt svovelinnhold for biler vil f.o.m. 2007 være på 10 ppm.
Nye grenseverdier
Den nye avtalen innebærer bl.a.
En 1,5% øvre grense for svovelinnhold i all typer drivstoff brukt i skipsfart i det Baltiske Hav, den Engelske Kanal og Nordsjøen.
Den samme 1,5% grensen for svovel i drivstoff brukt i passasjerfartøy i rute mellom havner innenfor EU fra 19 mai 2006.
En øvre grense på 0,2% svovel i drivstoff brukt i innenlands skipstrafikk og i havgående fartøyer som ankrer opp i EU-havner. Rådet ble også enige om en enda mer restriktiv grense på 0,1%, som skal tre i kraft 1 januar 2010.
Rådets anbefalinger skal nå tilbake til EU parlamentet til høring nummer to, før et endelig vedtak av EUs miljøvernministre.
.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...