Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. mars, 2005
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Fjord Champion:
I følge hovedredningssentralen ligger den brennende tankeren Fjord Champion nå i ro inntil øya Utvår i Søgne, etter tildels mislykkede forsøk på å slepe trettitusentonneren med redningsskøyta Ægir og containerskipet Tor Hollandia.
– Altfor lang responstid
Bellona reagerer på at tok lang tid før slukningsarbeidet kom i gang, og synes det er hårreisende at det ikke fantes slepebåter i nærheten som kunne holde tankeren under kontroll. – Været i området er ikke av det aller verste Hva ville skjedd under vanskeligere værforhold, som slett ikke er uvanlig på denne tiden av året, spør Frederic Hauge. Først klokken 13.00 lørdag var slepebåten Haabull på plass ved havaristen, 15 timer etter at brannen ble varslet. En så lang responstid kunne blitt fatal.
Nytter ikke med redningsskøyter
Bellona mener den norske beredskapen mot skipsulykker er altfor svak. Vi vet at oljetankere og andre skip til stadighet er i drift med motorproblemer og lignende. Vi vet også at når skip først grunnstøter og en lekkasje oppstår, er det svært vanskelig å unngå store miljøskader. Derfor er det helt avgjørende at vi klarer å gripe inn før skip i drift når land. Da nytter det ikke med redningsskøyter vi må ha egnede fartøy i en stående beredskap rundt hele kysten, sier Frederic Hauge, som er på vei til Udvår med Bellona-skuta Kallinika
Kan ikke stole på flaksen
-Vi ønsker å være tilstede for å se hvordan beredskapen mot skipsulykker og oljeforurensning fungerer i praksis. Erfaringen fra en rekke nestenulykker, er at flaksen har spilt en større rolle en beredskapen. Vi må en beredskap som klarer å håndtere de situasjoner hvor flaksen svikter oss, sier Frederic Hauge i Bellona.
Stortinget må slå ring om kysten
Norsk beredskap til sjøs kommer nå til behandling i Stortinget. I den St.meld. nr. 14 (2004-2005) På den sikre siden – sjøsikkerhet og oljevernberedskap» skisserer Regjeringen og fiskeriminister Svein Ludvigsen hvordan beredskapen. Regjeringen legger ikke opp til noen vesentlig oppgradering av slepebåtberedskap langs kysten. -Regjeringen har overlatt kysten vår til blårussens kostnads og risikoberegninger. For Regjeringen handler beredskap om hva vi MÅ gjøre. I stedet burde regjeringen brukt denne anledningen til å se på hva vi KAN gjøre, sier Hauge som håper Stortinget løfter opp blikket under behandlingen av stortingsmeldingen.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...