Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. april, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Tidligere denne uken ble det holdt en høring i Stortinget der flere aktører kom med nye forslag til hvordan det tyske ubåtvraket kan heves. Mange, deriblant Bellona, har vært kritiske til Kystverkets anbefaling om tildekking av vraket. Nå blir kritikerne hørt.
Veldig fornøyd
Fagansvarlig for miljøgifter i Bellona, Marius Dalen, er veldig fornøyd med at hevingsalternativet nå gis en grundig vurdering.
– Hvis det er mulig å hente opp ubåten uten at det innebærer for stor risiko for spredning av kvikksølv, er heving den beste løsningen, sier Dalen.
– Vurderingen må også i mye større grad synliggjøre den faktiske risikoen ved heving enn det Kystverket til nå har fremlagt i sin dokumentasjon, sier han.
Høyeste prioritet
I en pressemelding sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen at arbeidet med å utrede hevingsalternativer gis høyeste prioritet i tida framover.
– Risikoen forbundet med å røre på vraket og de forurensede masser på bunnen vurderes som betydelig – uavhengig av metode. De hevingsforslagene som nå har kommet opp i ettertid skal få samme grundige vurdering som det de allerede utredete alternativene har fått, sier hun.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...