
Skal samarbeide for å utvikle grønne batterier
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. april, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
Tidligere denne uken ble det holdt en høring i Stortinget der flere aktører kom med nye forslag til hvordan det tyske ubåtvraket kan heves. Mange, deriblant Bellona, har vært kritiske til Kystverkets anbefaling om tildekking av vraket. Nå blir kritikerne hørt.
Veldig fornøyd
Fagansvarlig for miljøgifter i Bellona, Marius Dalen, er veldig fornøyd med at hevingsalternativet nå gis en grundig vurdering.
– Hvis det er mulig å hente opp ubåten uten at det innebærer for stor risiko for spredning av kvikksølv, er heving den beste løsningen, sier Dalen.
– Vurderingen må også i mye større grad synliggjøre den faktiske risikoen ved heving enn det Kystverket til nå har fremlagt i sin dokumentasjon, sier han.
Høyeste prioritet
I en pressemelding sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen at arbeidet med å utrede hevingsalternativer gis høyeste prioritet i tida framover.
– Risikoen forbundet med å røre på vraket og de forurensede masser på bunnen vurderes som betydelig – uavhengig av metode. De hevingsforslagene som nå har kommet opp i ettertid skal få samme grundige vurdering som det de allerede utredete alternativene har fått, sier hun.
Batterier er en av de viktigste driverne for det grønne skiftet, men er energikrevende og kan gi store utslipp. Miljøstiftelsen Bellona og Morrow Bat...
– Dette er fullstendig anti-vitenskapelig og knusende for Norges omdømme som miljønasjon, sier Martin Sveinssønn Melvær i Bellona i en kommetar til a...
FNs Klimatoppmøte – COP28 i Dubai er i gang og vi er på plass med Bellona-paviljongen i Blue Zone. Se Bellonas COP-program her. Bellonas...
– Det er med stor glede jeg kan informere om at Stein Lier-Hansen – nåværende administrerende direktør i Norsk Industri – vil bli engasjert av Bellon...