
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. oktober, 2008
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon, IMO, ble i London forrige uke enige om et forslag til ny skipsopphoggingskonvensjon. Den ferske IMO-konvensjonen forbyr ikke den svært omstridte beaching-metoden, hvor skip blir hugget på strender med dårlige vilkår for sikkerhet og miljø.
Miljøvernminister Erik Solheim er av samme oppfatning som Bellona i at den nylig vedtatte IMO-konvensjonen har store utfordringer, og ga uttrykk for at konvensjonen er et skritt på veien videre, da han sammen med representanter for NHD og UD møtte Bellona, Changemaker, Greenpeace og SU forrige uke.
– Det var et positivt møte. Erik Solheim deler vår oppfatning av at IMO-konvensjonen har viktige svakheter som gjør det nødvendig med videre arbeid på mange arenaer. Det er vi glade for, sier Konrad Pütz, fagrådgiver i Bellona.
Photo: (Foto: Anne Karin Sæther/Bellona)
I tillegg til beaching, påpeker Bellonas Konrad Pütz også et annet problem med den ferske IMO-konvensjonen: Den overlater all tolkning og implementering relatert til situasjonen på opphuggingsstrendene til huggestaten.
Konvensjonen tas nå videre til en diplomatkonferanse i Hongkong neste år, før landene blir bedt om å ratifisere den, og den kan tre i kraft.
Arbeidet må skje utenfor IMO
– Arbeidet med bedre skipsopphogging må skje også utenfor IMO, sier Pütz, og mener Norge må ha en nøkkelrolle i dette arbeidet
Bellona oppfordrer Solheim til å engasjere seg for å:
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...