Stor interesse for skrogvask
For to år siden tok Bellona initiativ til etableringen av Clean Hull Initiative for å utvikle en ISO-standard om vask av skipsskrog. Nå nærmer den se...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. juli, 2009
Nyheter
– Vi har nå hatt to utslipp på 14 dager i den samme fjordarmen. Cruisebransjen er ganske omfattende, og det er varierende teknisk kvalitet på fartøyene. Vi mener at den kontrollen som foregår i dag ikke er nok for å redusere risikoen for utslipp, sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas miljøskip M/S Kallinika.
Det Bahamas-registerte cruiseskipet «Spirit of Adventure» forårsaket et utslipp av diesel og tungolje i Geirangerfjorden på søndag. En ukes tid tidligere var det nok et oljeutslipp i samme fjord, og myndighetene har ikke enda fått brakt på det rene hvilket skip som var synderen. Etterforskningen pågår fortsatt.
Ressursforvaltning
– Vi ønsker både å innføre lokale forskrifter, og også intensivert kontroll av cruisebransjen spesifikt. Dette handler om forvaltningen av våre naturressurser, og cruisebransjen tar for seg av indrefileten, sier Enge, som for tiden er i Lofoten med Bellonas miljøpatrulje.
Det ble samlet opp mellom 100 og 200 liter olje fra sjøen etter det første utslippet. Mengden olje som har lekket ut fra ”Spirit of Adventure er fortsatt ukjent.
Oljevernberedskap
Bellona ønsker en intensivering av oljevernberedskapen, spesielt i cruisesesongen. Samtidig ønsker Enge og resten av miljøstiftelsen at det skal svi mer for miljøsynderne:
– I dag så får ikke rederiene som synder noen bot en gang, de får gebyr. Det er det samme man får når man kjører gjennom bomringen, og regnes ikke som en straff. Det bør gjøres noe med.
Miljøbelastning
Enge vil også ha miljømyndighetene mer på banen i forbindelse med cruisefarten:
– Spesielt i Geirangerfjorden så medfører nå cruisefarten en uakseptabel miljøbelastning. Det gjelder ikke bare risikoen for oljeutslipp, men også utslipp av ballastvann, kloakk og eksos.
– Ved spesielle værforhold legger det seg et lokk av eksos over hele Geirangerfjorden. Det er ikke en god måte å forvalte et sted som står på UNESCOs verdensarvliste.
For to år siden tok Bellona initiativ til etableringen av Clean Hull Initiative for å utvikle en ISO-standard om vask av skipsskrog. Nå nærmer den se...
– Tre år med svake budsjetter på klima og nå et fjerde fra regjeringen Støre. Igjen mangler det tiltak og midler som omstiller Norge i tråd med 2030-...
– Hvis Bellona ikke fantes, måtte vi ha funnet dere opp, sa generaldirektør for DG CLIMA i EU-kommisjonen, Kurt Vandenberghe, da han åpnet Bellonas C...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...