
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juli, 2010
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– De utslippene vi har sett ved ulykker som Full City, Server og Rockness er jo relativt sett bitte små. Allikevel preger de områdene i tiår etterpå, sier Ben Pettersen, rådgiver på maritim industri i Bellona.
Skipet som nesten grunnstøtte ved Hvaler i Østfold i forrige måned hadde kun én meter klaring fra nærmeste grunne. Med 350 tonn bunkersolje om bord kunne det fort ha gått alvorlig galt. Kystverket sier nå at de vil stramme inn reglene, men Pettersen er ikke imponert:
– Det er bra at de strammer inn, men dette er jo kun en reaksjon på noe som allerede har skjedd. Det vi trenger er et helhetlig preventivt sjøsikkerhetsarbeid som kan forutse og unngå ulykkene på forhånd, sier han.
Grunnstøtingen kommer på samme tid som Kystverkets høringsrunde på den nye forskriften om losplikt i norske farvann. Her foreslår Kystverket å endre avgiftsstrukturen losingsavgift, losberedskapsavgift og farledsavgift, og har til og med som målsetting å redusere antall loser.
– Færre loser vil føre til flere grunnstøtinger, sier Pettersen. Ca 80 prosent av ulykkene langs kysten er med fartøy uten los.
– Losene er ”sikkerhetslimet” langs vår farefulle og sårbare kyst – det er nok ikke få alvorlige ulykker som losene gjennom årene har forhindret gjennom preventiv inngripen basert på kompetanse og erfaring, sier han.
– Båten ved Hvaler burde hatt los om bord, det samme gjelder Full City. Vi må få en avgiftsendring som vil gjøre trafikken langs Norskekysten sikrere ved at flere fartøy benytter los, sier han.
– Vi har allerede sett hvor alvorlig selv små utslipp kan bli. Det preventive sjøsikkerhetsarbeidet er ikke har blitt prioritert, men nå er det på tide at det får et ordentlig løft.
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...