Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. februar, 2011
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Alarmen gikk i dag tidlig da det ble oppdaget at 100.000 liter diesel hadde lekket ut i sjøen ved Uno-X sitt anlegg på Karmøy i Rogaland. Ulykken skal ha skjedd i løpet av natten, i forbindelse med drenering av en lagringstank.
Bellonas rådgiver for skipssikkerhet, Sigurd Enge, var ved en tilfeldighet i Haugesund da hendelsen ble kjent. Etter et besøk på ulykkesstedet melder han at situasjonen nå ser ut til å være under kontroll.
– Det ble iverksatt en lokal oljevernaksjon da uhellet ble oppdaget. Den har vært vellykket, og omfanget av skadene på miljøet her vil sannsynligvis bli begrenset.
– Skal ikke skje
Enge er imidlertid sjokkert over at hendelsen i det hele tatt kunne oppstå.
– På moderne anlegg som er i forskriftsmessig stand, skal ikke slike uhell gi utslipp til sjø.
– Anlegget må ikke settes i drift igjen før man har rettet opp i de eventuelle feil og mangler som blir avdekket.
Avventer etterforskningen
Ifølge Bellona-rådgiveren skal slike anlegg ha sikkerhetsbarrierer i form av ekstra tanker. Disse skal stå klar til å fange opp utslippene dersom det oppstår lekkasjer i de ordinære lagrene. Han ser to mulige forklaringer på at utslippene ikke ble stanset før de nådde sjøen: Alternativ én er at disse ekstra tankene også har vært lekk. Alternativ to er at de var for små for et så stort utslipp, og at dieselen derfor flommet over og rant videre mot havet.
– Her er det åpenbart mye som ikke har fungert. Hadde det ikke vært for den vellykkede oljevernaksjonen, kunne dette blitt stygt – ikke minst med tanke på at dette er et område med mye havstrømmer, slik at dieselen kunne spredd seg langt, sier Enge.
Bellona-rådgiveren, som også er skipper på miljøskipet S/Y Kallinika, forteller at miljøstiftelsen kommer til å følge ulykkesetterforskningen tett.
Kontaktpersoner for pressen:
Sigurd Enge, rådgiver skipssikkerhet: 97087533, sigurd@bellona.no
Andreas Kokkvoll Tveit, informasjonsrådgiver: 48103464, andreas@bellona.no
Alle fotografiene i denne artikkelen kan fritt brukes mot kreditering av Sigurd Enge/Bellona.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...