Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. oktober, 2011
Skrevet av: Marianne Alfsen
Nyheter
Denne uken har den internasjonale komiteen, som skal utarbeide standarden, hatt møte i Bellonas lokaler i Oslo. En fem år lang prosess går mot slutten. Nå er det bare finjusteringer som gjenstår før standarden er klar.
– Vi håper at standarden kan tre i kraft i løpet av våren 2012, sier nordmannen Ragnar Gjørven.
Han leder komiteen, som ble opprettet av tre internasjonale tungvektere: International Organization for Standardization (ISO), International Electrotechnical Commission (IEC) og amerikanske Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). 30 representanter fra store elektrofirmaer, klasseselskaper og internasjonale havner deltar i utviklingen av standarden.
Skip trenger strøm, også når de ligger til kai – blant annet til lys, ventilasjon, oppvarming og drift av tekniske installasjoner. Vanligvis får skipene elektrisitet fra egne kraftverk ombord, som går på fossilt drivstoff. Ved å koble skipet på landstrøm ved kaien, reduseres utslippene av både CO2, NOX, SOX og partikler. I tillegg til å gi bedre luft lokalt, er landstrøm et fornuftig klimatiltak.
I USA finnes nå landstrøm i mange havner. I Norge lanseres det første landstrømanlegget på Hjortneskaia i Oslo mandag 10. oktober 2011.
– Både redere og havnemyndigheter har imidlertid brukt mangelen på en internasjonal standard som unnskyldning for ikke å satse på landstrøm. Vi har snart eliminert den unnskyldningen, sier Gjørven.
Du kjenner deg kanskje igjen: På ferietur i utlandet passer ikke mobilladeren i støpselet på hotellrommet. Slik er det for skip som skal koble seg på landstrøm også. Derfor er en felles, internasjonal standard så avgjørende for at landstrømløsningen skal realiseres globalt.
– Dette blir et uhyre viktig gjennombrudd for skipsfarten, som vi håper og tror vil sette fart i satsningen på tvers av verdenshavene, mener Sigurd Enge, rådgiver for marin forvaltning i Bellona.
Han og Bellona har engasjert seg aktivt i landstrømspørsmålet i flere år.
– Bellona har vist seg som en løsningsorientert pådriver, sier Gjørven, som setter pris på at stiftelsen har stilt sine lokaler til rådighet for komiteens avgjørende møte.
Sigurd Enge, rådgiver for marin forvaltning, 970 87 533, sigurd@bellona.no
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...