– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. juni, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
– En ulykke kan gi alvorlige konsekvenser. Bellonas Nils Bøhmer er bekymret over planene om å slepe et atomkraftverk langs norskekysten.
Lekteren «Akademik Lomonosov»
Kilde: Rosatom – Russlands statlige atomenergiselskap
Credit: Det baltiske skipsverft
Akademik skal slepes helt fra St. Petersburg i Østersjøen, nordover rundt norskekysten til et verft i Murmansk. Derfra skal det til området utenfor Pevek i det østre Sibir. Ved Pevek skal det erstatte et atomkraftverk fra 1974. Det nye atomkraftverket har to reaktorer ombord, basert på ubåtteknologi.
LES:
Credit: Det baltiske skipsverft
– Selv om reaktorene er nye og bedre enn mange ombord i eldre ubåter, kan mye gå galt. Det har vi sett før, for eksempel i 1994 da krysseren «Murmansk» slet seg og ble liggende i fjæra på Sørøya, sier daglig leder i Bellona, Nils Bøhmer. Der ble den liggende i 16 år.
– I verste fall kan det starte en ukontrollert kjedereaksjon med brann ombord mens lekteren er underveis. Det vil gi radioaktive utslipp og svært alvorlig forurensning lokalt.
Det er foreløpig usikkert om russerne vil montere inn brensel i reaktorene mens Akademik ligger i St. Petersburg, for eksempel for å testkjøre anlegget. Gjør de det, vil det være radioaktivitet i det brukte brenselet i reaktorkjernen, ellers ikke.
Akademik har ingen egne propeller og er derfor helt avhengig av tauhjelp for å kunne flyttes. Samtidig gjør størrelsen dette til en vanskeligoperasjon.
Bøhmer mener det viktigste norske myndigheter kan og bør gjøre, er å skaffe seg nok informasjon, både om brensel ombord, type brensel og planen for slepet. Da kan man ha slepebåter klar langs kysten – i tilfelle noe går galt.
Bellona er også bekymret over at Rosatom ønsker å eksportere denne typen flytende kraftverk til store deler av verden. Ifølge Rosatom selv har 15 land sagt de ønsker å leie inn slike flytende atomkraftverk.
Ifølge Aftenposten vil Akademik Lomonosov ha en levetid på omkring 40 år. Hvert 12. år må flåten taues tilbake fra Sibir til Rosatom i Murmansk for service og reparasjoner.
Det betyr at det kan bli mange atom-transporter langs utsatte kyststrekninger i mange år fremover.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...